آشنایی زنبور داران پاسارگادی با علوم نوین زنبورداری

پتانسیل های شهرستان پاسارگاد از جمله سطح زیر کشت بالای زراعی و باغی ، مراتع با گونه های متنوع گیاهی و اقلیم مناسب منطقه باعث ترغیب و روی آوردن جوانان به سمت پرورش زنبور عسل،تولید ملکه اصلاح شده و همچنین محصولات زنبور از قبیل ژله  رویال ،گرده ، موم ، زهر و.. گردیده که از لحاظ اقتصادی و دارویی  اهمیت بسیار بالایی دارند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد :در این راستا اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد با همکاری اداره ترویج اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی با موضوع آشنایی با علوم نوین زنبورداری نمود.

مسعود شادکام مسئول امور دام مدیریت جهاد کشاورزی در این رابطه گفت: در این کارگاه آموزشی که با حضور آقایان رجبی مسئول واحد زنبورعسل معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، رضوی مسئول اتحادیه زنبورداران فارس و همچنین بهره برداران و علاقمندان به زنبورداری برگزار شد ضمن آشنایی حاضرین با علوم نوین زنبورداری ، مشکلات زنبورداران و همچنین اقدامات لازم در جهت تشکیل تعاونی زنبورداران در شهرستان پاسارگاد نیز بحث و بررسی گردید.

شادکام ابراز امیدواری نمود که با توجه به حضور و استقبال گسترده زنبور داران و توجه مسئولین سازمانی بتوان زنبور داران را با علم نوین زنبور داری آشنا و درجهت افزایش تولید محصولات سالم گام برداشت که در این خصوص مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از سنوات گذشته اقدام به برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی متعددی جهت ارتقا سطح علمی زنبورداران و همچنین رفع مشکلات پیش روی بهره برداران نموده است.

شادکام افزود : وجود پرندگان غارتگر وآفات و همچنین نداشتن پروانه و دفترچه زنبور داری ازمشکلات زنبورداران نوپا بوده که این مشکلات با تشکیل تعاونی زنبور داران ، مرتفع و در این راستا از حمایت های دولت در قالب طرح های زنبور داری از قبیل تسهیلات دولتی ، سهمیه شکر و غیره نیز استفاده بهینه خواهد شد.

در ادامه رجبی مسئول واحد زنبورعسل معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز ضمن اعلام خبرحمایت های ویژه دولت از زنبور داران در قالب تشکل ها و تعاونی ها ،تشیل تعاونی زنبور داران در شهرستان پاسارگاد را بسیار ضروری دانست و گفت : پذیرش دانشجو در رشته پرورش زنبورعسل از طریق دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز آموزش کشاورزی واحد علی آباد کمین در شهرستان پاسارگاد پیش بینی و در حال حاضر انجام می شود.

شایان ذکر است از ابتدای سال 96 یک واحد بسته بندی عسل بنام شرکت نیکو انگبین اکسیر فارس با نام تجاری عسل ناصری و ظرفیت روزانه 1500کیلو در شهرستان راه اندازی گردید و هم اکنون در حال فعالیت می باشد و از سال گذشته تا کنون 3کارگاه آموزشی در شهرستان تحت عناوین بسته بندی عسل و دو کارگاه  آشنایی با علوم نوین زنبورداری برگزار که با حضور و استقبال گسترده بهره برداران و علاقمندان و همچنین جوانان تحصیلکرده و جویای کار روبرو گردیده است

IMG 20170808 WA0006

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22493

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *