بررسی مسایل فنی کشت کلزا در شهرستان پاسارگاد

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی پاسارگاد شورای فنی کشت کلزا با حضور زارعی کارشناس کشت کلزا در سازمان جهاد کشاورزی ، شریفی کارشناس مکانیزاسیون آن سازمان ، مدیر و معاون فنی اجرایی و مسئولین پهنه مدیریت جهاد کشاورزی پاسارگاد در محل سالن اجتماعات این مدیریت برگزار شد.

در ابتدا هوشیار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مسائل مربوط به کشت کلزا در پاسارگاد گفت: توسعه کشت این زراعت از اولویت های سازمان بوده و رئیس سازمان به جد به صورت روزانه گزارشات شهرستانها را رصد می نمایند.

وی در ادامه اهم برنامه های توسعه کشت کلزا را در شهرستان ، تشکیل گروه توسط مدیران پارسل جهت اطلاع رسانی و ارائه بهتر مسائل ترویجی ، تشکیل جلسات با بهره برداران تمامی پارسل ها حتی خارج از وقت اداری و تهیه مستندات و پوشه مخصوص فعالیت پارسل ها در این زمینه برشمرد و خواستار پیگیری مجدانه همکاران در این خصوص شد.

سپس شادکام معاون فنی مدیریت در مورد مزایای کشت کلزا از قبیل بهترین تناوب با غلات، کنترل بعضی از علف های هرز غالب در اراضی شهرستان، کنترل بیماریهای قارچی گندم، نیاز آبی کمتر وسایر موارد مطالبی را عنوان نمود.

زارعی کارشناس زراعت سازمان ، آماده سازی بستر کشت و تاریخ کاشت و آبیاری اول و دوم را از نکات حائز اهمیت در کشت این محصول عنوان کرد و گفت : با مدیریت در کشت کلزا می توان برداشت مطلوبی را انتظار داشت.

در ادامه چالش های موجود در پهنه ها توسط مسئولین پهنه عنوان و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله این موارد می توان به خشکسالی و افت شدید سطح آب چاه های کشاورزی ، از آب افتادگی بیش از 40 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان دربخش پاسارگاد و دهستان سرپنیران و روستای رحیم آباد و حسن آباد و اسلام آباد ، نداشتن مزیت نسبی کلزا نسبت به سایر محصولات مثل کلم، برنج، گوجه فرنگی ، کوتاه بودن کاشت کلزا در شهرستان و همزمانی زمان کاشت کلزا با آب های آخر محصولات صیفی ، نارضایتی کشاورزان از شرکت غله در بحث خرید کلزا ، مشکلات بیمه کلزا، عدم پرداخت به موقع وجه کلزا اشاره نمود.IMG 7457

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22499

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *