اجرای طرح تغذیه متعادل جو آبی در شهرستان پاسارگاد

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد : طرح تغذیه متعادل آبی در سال زراعی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ در سطح ۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پاسارگاد اجرا شد.

پاکنوش فرهاد پور کارشناس مجری طرح و مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد ضمن اعلام این خبر ، گفت : طرح تغذیه متعادل جوآبی در سال زراعی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ در میزان ۴ هکتار شامل تیمار و شاهد در مزرعه آقای علیرضا نظری واقع در روستای ابوالمهدی دهستان مرکزی شهرستان پاسارگاد اجرا گردید.

وی افزود : رقم کشت شده جو در این مزرعه بهمن بوده و آنالیز خاک مزرعه با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس انجام شد که طبق نتایج به دست آمده از آزمون خاک ، دستور تغذیه کودی مزرعه تهیه و تنظیم و اجرای تغذیه متناسب با آن به صورت کود آبیاری و محلول پاشی در هر مرحله رشدی جو اعم از پنجه زنی ، ساقه دهی و شیری یا خمیری شدن انجام گرفت.

فرهادپور با اشاره به اینکه به منظور رصد و بررسی و مقایسه کشت در این مزرعه بازدید میدانی مستمر و دوره ای لازم انجام و نکات فنی مورد نیاز بررسی و ثبت گردید ، بیان داشت : در این طرح انواع کود ها شامل بذرمال قبل از کشت ، کود اوره در مراحل پنجه زنی و ساقه دهی ، کود فسفات و پتاس و اسید هیومیک مورد استفاده قرار گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد : اجرای طرح مذکور علاوه بر بهینه سازی مصرف کودهای شیمیایی که بر اساس نتایج حاصل از آزمون تجزیه خاک ، ایجاد تنوع در مصرف اکثر کودهای شیمیایی ریز مغذی و کمپوست و کود های آلی برای اصلاح ساختمان فیزیکی خاک را در پی دارد ، افزایش تولید را نیز شاهد هستیم به طوری که نتایج حاصله نشانگر افزایش ۳۰۰ کیلوگرمی تولید در هر هکتار می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد : با در نظر گرفتن آثار مثبت طرح تغذیه گیاهی از جمله جلوگیری از تجزیه ساختمان خاک زراعی ، حفظ منابع آبی موجود ، غنیسازی محصولات زراعی و غیره و همچنین تلاش در جهت ترویج و توسعه این گونه طرحها امید آن میرود که با استقبال بیشتر بهره برداران در سنوات آتی در شهرستان روبرو باشیم.

۲۰۲۲۰۹۲۱ ۱۰۳۰۳۷

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22742

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *