ستاد باغبانی جهادکشاورزی شهرستان جهرم تشکیل جلسه داد .

 IMG 9666 IMG 9669

ستاد باغبانی جهادکشاورزی شهرستان جهرم تشکیل جلسه داد .

در این جلسه مهندس شهابی گفت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اهمیت کار خود را برمبنای ایجاد مجتمع های دامی و گلخانه ای و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار قرار داده و در سند چشم انداز ده ساله این مدیریت سیاستهای وزارت خانه را با در نظر گرفتن تمام جوانب و ایجاد اشتغال سرلوحه کار خویش قرار داده است، وی تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات بانیاز آبی کم نیز در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی از برنامه های جامع این سازمان بیان کرد، و افزود باید قراردادها باغبانی سه جانبه شود و اعتبارات ارزان قیمت در حوزه باغبانی تزریق گردد وی توجه به دعوت از شرکتهای خارجی از طریق اطاقهای بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی جهت سرمایه گذاری در جهرم را مهم توصیف کرد و گفت این موضوع می تواند در شکوفایی اقتصادجهرم بسیار موثر باشد .

شهابی اظهار داشت اصلاح و احیاء باغاهای بخش خاوران جهرم در دستور کار مدیریت باشد و بایدنسبت به تامین اعتباربرای برپایی نمایشگاه و احداث باغ پایه های مقاوم به خشکی در مرکز تحقیقات جهرم اقدام گردد .

در این جلسه ثابت گفت: رویکرد مدیریت در جهت احداث مجتمع های گلخانه ای باشد و لیکن بایستی هدف اول بالابردن دانش فنی کارآفرینان و بهره برداران گلخانه ای و در مرتبه بعدی اجرای کار تحقیقاتی بررسی تغذیه محصولات گلخانه ای و پائین آوردن مصرف سموم در گلخانه ها برای تولید محصول ارگانیک باشد .

مهندس ره بین نیزگفت :حضور مستمر کارشناسان باغبانی استان در شهرستان جهرم می تواند باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه در کارشناسان باغبانی گردد. وی هدف مند کردن یارانه نهال در جهت ایجاد زیرساخت ها و تولید اشتغال و جلوگیری از توسعه بی رویه باغات را خواستارشد .

در ادامه بهجو مسئول حفظ نباتات نیز خواستار تجهیز آزمایشگاهها و تحویل شناسه یا لیبل ها به کلینیک ها برای نظارت بر روی نهالها وتأمین اعتبار جهت ردیابی دقیق آفات و بیماری قرنطینه ای در باغات و ایجاد قرنطینه شد .

مهندس آزاد : ضمن ارائه گزارش از وضعیت باغبانی و سطوح محصولات باغبانی مطالبی را ارائه نمودند . تأمین اعتبارات بلاعوض و ارزان قیمت جهت احداث مجتمع های گلخانه ای و تجهیز این گلخانه ها ، اعتبار ارزان قیمت جهت احداث انبار سرد در باغها و خرید ادوات باغبانی و بالابردن ضریب مکانیزاسیون در باغها وتأمین اعتبارات بیشتر در جهت اصلاح و احیاء و بهسازی باغهای میوه و احداث صنایع تبدیلی و فراوری محصولات باغی و رفع مشکلات بیمه محصولات باغی وایجاد پایانه های صادراتی میوه و همچنین همکاری و توسعه باغهای دیم در اراضی شیبدار گزارش ها و طرح های ارائه

در پایان جلسه مهندس پاکاری مدیرمحترم باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس ضمن جمع بندی و پاسخ به سئوالات همکاران به طور مفصل مطالبی را به شرح ذیل ارائه نمودند . سند چشم انداز ده ساله تا سال 1404 در دو برنامه پنج ساله تدوین گردیده و مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس چهار محور اصلی را در سال 95 سرلوحه کار خود قرارداده است .

1-     توسعه گلخانه ها : تمام مسائل و مشکلات و جوانب و تمهیدات لازم در این طرح از جمله بازاریابی ، صادرات، صدور مجوزها ، تغییر کاربری و تأمین اعتبارات ارزان قیمت تشویقی دیده شده است انواع محصولات باغی از جمله سبزی و صیفی ، گیاهان زینتی ، میوه های سردسیری و ریز و گرمسیری شامل می شود .

2-     تولید نهال : ساماندهی نهالستانهای غیرمجاز و جلوگیری از صدور مجوزهای جدید و تولید نهال گواهی شده و عاری از ویروس البته در این طرح جهت تولید نوع نهال منطقه بندی گردیده است .

3-     اصلاح و احیاء و جایگزینی و بهسازی باغات از جمله طرحهای مهم در سند چشم انداز ده ساله پیش بینی گردیده است و محصولات باغی از جمله انار و چای و خرما در موافقت نامه ها دیده شده است تأمین نهال و جایگزینی باغات درجه 3 باید از نهالستانهای گواهی شده و عاری از ویروی تامین گردد.

4-     توسعه باغات در اراضی شیبدار نیز در سند چشم انداز ده ساله دیده شده و کمیته ای متشکل از منابع طبیعی و امور اراضی باغبانی و جنگل و مرتع پرونده های ارسالی از شهرستان را بررسی می نماید .

در پایان جلسه مهندس پاکاری در مورد چارت تشکیلاتی جدید در حوزه باغبانی توضیح داده و متذکر شدند که در هر شهرستان باید کمیته ها ی نهال ، اصلاح و بهسازی باغات میوه ، کمیته گیاهان دارویی و کمیته گلخانه ها تشکیل و اعضاء آن باید از افراد خبره انتخاب شود .

در این نشست: تشکیل کمیته نهال اصلاح و بهسازی باغات میوه گیاهان دارویی و گلخانه در جهرم وارسال پرونده های متقاضیان مجتمع های گلخانه ای به امور اراضی وباغبانی استان مورد تاکید قرارگرفت و در خصوص ارسال پرونده متقاضیان توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار وارسال برنامه پیشنهادی در جهت هزینه کرد اعتبارات ماده 180 و خشکسالی به استان تصمیم گیری شد .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *