آغاز برداشت گیاه (به لیمو) در شهرستان جهرم

آغاز برداشت گیاه (به لیمو) در شهرستان جهرم

گیاه دارویی به لیمو در سطح 2/5 هکتار در شهرستان جهرم کشت گردیده که 15000 متر مربع آن در فضای باز و 10000متر مربع در گلخانه کشت شده است .

آزاد مسئول واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی جهرم ضمن اعلام این مطلب افزود به لیمو درختچه ای است ازخانواده شاه پسند که ارتفاع آن به 3متر نیز می رسد .به لیمو برای رشد به آب کم ،هوای گرم ،نور فراوان و رطوبت بالا نیاز دارد و به سرما حساس می باشد .تکثیر به لیمو غالبا به وسیله قلمه زدن صورت می گیرد .برگها و پیکر رویشی تازه گیاه به لیمو حاوی اسانسی می باشد که بوی به لیمو می دهد ،اسانس این گیاه در صنایع غذایی و تهیه انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد .

وی گفت: به لیمو به دو صورت کشت می گردد یکی کشت در فضای باز که معمولا 3تا5بار در سال محصول آن برداشت می گرددو دیگر کشت در گلخانه که درآمدزا تراست و45روزی یکبار صورت می گیرد تولید محصول به لیمو در فضای باز 2-3تن برگ خشک در سال به ازای هر هکتار و در کشت گلخانه ای 3تا4تن برگ خشک در سال به ازای هر هکتار می باشد ، ودر هرهکتارحدود 25تا 40 هزار بوته به لیمو با فاصله 80*30cm کشت می گردد .

برگ ها و پیکر رویشی گیاه به لیمو دارای خاصیت تب بر ، مسکن درد ، کمک کننده به هضم غذا و دم کرده آن فوق العاده آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب است .

برگ این گیاه درپیشگیری از تپش قلب _سردردهای یک طرفه-سرگیجه- حالات عصبی و خستگی های روحی بسیار مفید است .به لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می گیرد و برای تقویت حافظه می توان از عصاره به لیمو استفاده نمود .

قابل ذکر است که به لیمو از بازار پسندی خوبی برخوردار است .

DSC05969 به لیمو 1 به لیمو 2

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22871

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *