روش تلقیح مصنوعی روی دام‌های شهرستان خفر در حال انجام است

خفر88

 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خفر گفت: اجرای طرح تلقیح مصنوعی با هدف همزمان‌سازی فحلی‌کردن دام در شهرستان خفر در حال انجام است که در صورت بیش از ۲۰درصد به تعداد دام‌های سبک شهرستان افزوده می‌شود.

ارسلان صالحی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تلقیح مصنوعی به منظور اصلاح دام و همزمان‌سازی بارداری و همزمانی زایش دام‌ها در شهرستان خفر آغاز شد.

وی با بیان اینکه شهرستان خفر ۱۰۲ هزار دام سبک دارد که در بحث تولید مثل همزمان نیستند، ابراز کرد: همین همزمان نبودن باعث افزایش هزینه‌ها برای دامداران و دامداری‌ها شده است؛ که این هزینه‌ها دامداری را تا حدودی غیر اقتصادی می‌کند.

وی ادامه داد: می‌توان با توجه به داروهای ایرانی و توان تولید داخلی برای اصلاح زمان زادآوری استفاده کرد و نژاد بز مورسیا، نژادی است که برروی دام‌های محلی تلقیح می‌شود را پرورش داد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خفر  ابراز کرد: دامداران محلی، بزهای نر این نژاد را از قلعه گنج کرمان آوردند و در دوره اول کهره‌هایی که به دنیا می‌آید که دورگه‌اند و در دوره‌های بعدی این کهره‌ها با جفت‌گیری از نژادهای دورگه دیگر خود به نژاد مورسیا خالص تبدیل می‌شوند.

به گفته وی حذف کمتر چربی و افزایش سرعت رشد گله از مزایای بارورکردن گوسفندان به روش تلقیح مصنوعی است و راحت‌تر می توان آنها را کنترل کرد.

صالحی  افزود: از دیگر مزایای استفاده از همزمان‌سازی فحلی کاهش، تلفات، بهبود شیردهی، کاهش دوره زایش در دام‌ها، افزایش دوقلوزایی در اثر استفاده از تزریق مواد دارویی و افزایش مدیریت تغذیه دام‌ها است.

این مسوول  ابراز کرد: تلقیح مصنوعی که از روش‌های مهم و مؤثر برای افزایش تولید و بهره‌وری دام‌هاست که افزایش درآمد دامداران را نیز به دنبال دارد و راندمان تولید در دامداری‌های این شهرستان حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=23529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *