استفاده از بذور گواهی شده تولید محصول را افزایش می‌دهد

مسئول اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: با توجه به فرا رسیدن زمان کاشت گندم و جو و اهمیت و جایگاه بذر در افزایش تولید، کشاورزان می باید به منظور جلوگیری از گسترش و شیوع علف های هرز، آفات و بیماریها از بذور گواهی شده استفاده نمایند.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید، مهناز رنجبر تاکید کرد: در صورتیکه کشاورزان از بذور گندم و جو خود مصرفی برای کشت استفاده کنند باید ابتدا بذور را بوجاری نموده و دانه های چروکیده و بذر علفهای هرز را جدا و به منظور جلوگیری از آلودگی بذور گندم و جو به بیماری سیاهک، آن را ضدعفونی کنند.
وی در همین رابطه توضیح داد: برای ضدعفونی بذور خود مصرفی باید هر ۱۰۰ کیلوگرم بذر گندم را با مقدار ۲۰۰ گرم قارچ کش های کاربندازیم، دیفنوکونازول، کاربوکسین تیرام و یا راکسیل مخلوط کرد و برای ضدعفونی بذر جو ترجیحاً قارچکش اپیرودیون+ کاربندازیم ( رورال تی اس) استفاده شود بطوریکه بذور را روی پلاستیک یا سطح صاف و تمیز ریخته و پس از مرطوب نمودن با آب به منظور چسبندگی بهتر، سم مورد نیاز را روی آن‌ها پاشیده و بذور را چندین بار زیر و رو کرده تا کاملاً به سم آغشته شوند.
به گفته رنجبر؛ بهترین زمان ضدعفونی بذور بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت قبل از کاشت است.
وی یادآور شد: در هنگام ضدعفونی بذور از ماسک و یا پارچه برای پوشاندن سر، صورت و دهان استفاده و از خوردن و آشامیدن پرهیز شود.
روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=23997

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *