آغاز برداشت کنجد ناشکوفا برای اولین بار در خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: با توجه به هزینه ی بالای برداشت ارقام محلی کنجد در سال زراعی جاری برای اولین بار،رقم جدید کنجد ناشکوفا در سطح شهرستان کشت شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج، علی علی پور با بیان اینکه محصول کنجد در الگوی کشت هرساله با مساحتی بالغ بر 1000 هکتاراز ارقام محلی، داراب و دشتستان کشت می شود، تصریح کرد: در سطح 20 هکتار توده ژنوتیپی جدید، تیپ مقاوم به ریزش “اصطلاحا ناشکوفا” در راستای تغییر ارقام مورد استفاده در شهرستان معرفی و کشت شده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: برداشت در اراقام محلی به صورت سنتی بوده و نیاز به برداشت سبز محصول و خرمن بوده که علاوه بر هدررفت زمان، کشاورزان متحمل هزینه های بالای کارگری می شوند که گاها با بارندگی فصلی دچار خسارت شدید شده که با کشت کنجد ارقام ناشکوفا با کمباین درو شده و در هزینه های برداشت و زمان صرفه جویی می شود.

علی پور ادامه داد: به گفته کارشناسان و کشاورزان درصد بالایی از هزینه ها مربوط به مرحله برداشت می باشد که با این اقدام هزینه های مذکور به شدت کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به خصوصیات رقم ناشکوفا از جمله کپسول بیشتر، ارتفاع بوته، مقاومت نسبت به بیماری های قارچی از جمله بوته میری و پوسیدگی ریشه، ریزش کمتر در زمان برداشت، امکان برداشت با کمباین و صرفه جویی در زمان می تواند جایگزین مناسبی برای ارقام محلی باشد.

oo

jjj

qq

kkk

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24711

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *