با هدف مبارزه تلفیقی با کرم گلوگاه انار صورت گرفت

 

با هدف مبارزه تلفیقی با کرم گلوگاه انار صورت گرفت

برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه تلفیقی با کرم گلوگاه انار در منطقه لایزنگان داراب

با توجه به سطح زیر کشت انار در منطقه لایزنگان که حدود 400 هکتار می باشد و سطح زیاد خسارت وارده از ناحیه کرم گلوگاه انار ،کارگاه آموزشی مبارزه تلفیقی با آفت مذکور در روستای بادامه برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی یک روزه که با همکاری واحد حفظ نباتات و مرکز خدمات جهاد کشاورزی رستاق برگزار گردید مهندس جابری کارشناس کلینیک گیاه پزشکی پالیز داراب با اشاره به نحوه ی شناسایی ، نحوه ی زندگی وزمستان گذرانی این آفت وبیان انواع گل های سالانه انار به بیان روش های مختلف مبارزه با این آفت پرداختند.وی از جمله از راه های مبارزه را مبارزه مکانیکی ، بیولوژیک ورعایت اصول به زراعی دانستند.

وی کرم گلوگاه انار را به عنوان مهمترین عامل محدود کننده کاشت و تولید انار دانسته که خسارت آن گاهی تا 90 درصد گزارش شده است لذا جهت کاهش خسارت این آفت روش های مختلفی ارائه شده که به نظر محققین موثرترین روش ، جمع آوری میوه های آلوده در کف باغ و روی درختان می باشد که البته جهت کارایی این روش سه شرط زیر لازم الاجرا می باشد.

1-      همگانی بودن

2-      تداوم که از اوایل اردیبهشت تا اخر بهداشت با فاصله هر 15 روز

3-      با توجه به اینکه این آفت میزبان های دیگر ی همچون پسته – گوجه باغی – انگور و انجیردارد لذا جمع آوری در این باغات نیز همزمان باید صورت گیرد.

این کارشناس گیا هپزشکی اظهار داشتند که روش فوق به تنهایی کفایت نمی کند و لازم است که همزمان با این روش روش های دیگر همچون رهاسازی دشمنان طبیعی ، پرچم زدایی ، استفاده از مواد دور کننده ، ارقام مقاوم ، تقویت درختان ، شخم زمستانه وهرس نیز به صورت تلفیقی انجام گیرد.

مهندس جابری در جمع بندی مطالب خود عنوان نمودند با توجه به نوع تغذیه این آفت از قسمت سلولزی میوه و عدم توانایی سموم در کنترل این آفت ، استفاده از سموم شیمیایی نه تنها جمعیت این آفت را کاهش نمی دهد بلکه منجربه از بین رفتن دشمنان طبیعی این آفت گردیده است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24748

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *