پیگیری مشکل زوال مرکبات شهرستان داراب از مجاری استانداری ، فرمانداری و نمایندگان مجلس

 

 

پیگیری مشکل زوال مرکبات شهرستان داراب از مجاری استانداری ، فرمانداری و نمایندگان مجلس

در جلسه ای که در محل مدیریت جهاد کشاورزی داراب با حضور مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار گردید مشکل زوال مرکبات شهرستان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

پیرو درخواست های مکرر مدیریت جهاد کشاورزی داراب در مورد زوال مرکبات و ردیابی و شناسایی و کنترل آفات و بیماری های قرنطینه ای جلسه ای با حضور مدیر باغبانی ، مدیر حفظ نباتات و مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار گردید.

در این جلسه مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان گزارشی از تاریخچه آفات و بیماری ها و زوال مرکبات و نحوه ی ردیابی و مبارزه و کنترل آن ارائه نمودند.

صدری کارشناس مسئول حفظ نباتات گزارش کاملی از مشاهده آفات و بیماری های قرنطینه ای در این شهرستان و نحوه ی رد یابی و مبارزه و کنترل آن را ارائه نمودند و اظهار داشتند که در سال اول مشاهده آفت پسیل درختان آلوده امحاء شدند. همچنین بیماری جاروک نیز در شهرستان تحت کنترل است و درختان علائم دار کلا امحاء شدند و بیماری شانکر نیز محدود به منطقه فرگ ویک نقطه در منطقه حومه می باشد که با استفاده از سموم مناسب مبارزه انجام می گیرد وسم یارانه ای دراختیار باغداران قرار داده شده است ولی آفت پسیل در اکثر باغات مشاهده شده و فعال است . بیماری گرینینگ نیز تا سال 93 با توجه به نمونه گیری در این شهرستان مشاهده نگردیده ولی در نمونه های ارسالی در تاریخ 4/06/94 این بیماری مشاهده گردیده است واعتبارات وامکانات موجودکفاف ردیابی و مبارزه با این آفات وبیماری ها را نمی دهد. صالحی محقق مرکز تحقیقات فارس –اظهار داشتند با توجه به روند فعلی ، کل باغات مرکبات فارس در معرض خطر نابودی هستند ودر مورد چاروک در استان وشهرستان عملکرد بسیار خوب بوده است امکانات کارشناسی و فنی وجود دارد ولی اعتبارات کافی نمی باشد.

به نظر می رسد که توصیه های فنی وغیر کارشناسی در استفاده از سموم وکودهای شیمیایی نیز در زوال مرکبات تاثیر دارد. با توجه به همپوشانی آفت پسیل در طول سال و مشاهده تمام مراحل رشد ونمو آفت در باغات استفاده از سموم مناسب باید درنظر گرفته شود . توکلی – مسئول ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب – اظهار داشتند به جز آفات و بیماری ها ، تغییرات اقلیمی نیز در زوال مرکبات تاثیر دارند و مشارکت باغداران در کنترل آفت و بیماری ها و زوال مرکبات ضروری است. امین – محقق ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب نمونه هایی از حشرات مفید کنترل کننده آفت پسیل به موسسه گیاهپزشکی ارسال شده که مورد تایید قرار گرفته که می تواند موثر باشد ولی کافی نیست ، باید میزان کارایی آن ها مشخص شود . باکاری- مدیر باغبانی، باتوجه به وجود نهالستان های مجوز دار در استان می توان نهال سالم تهیه نمود واین مدیریت آماده همکاری می باشد . ابراهیمی مدیر هماهنگی نرویج – این مدیریت آمادگی لازم جهت اطلاع رسانی از طریق مختلف ( صداوسیما – بروشور – نشریه – کلاس های آموزشی ) جهت کارشناسان و بهره برداران را دارد.در این جلسه مقرر گردید موضوع از طریق استانداری ، فرمانداری و نمایندگان مجلس پیگیری تا در صورت امکان اعتبارات لازم جذب گردد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *