بازدید گروه کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی فارس از باغات گل محمدی داراب

IMG 6715

بازدید گروه کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی فارس از باغات گل محمدی داراب

بمنظور بررسی وضعیت سلامت باغات گل محمدی داراب گروه کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی فارس از باغات و دشت گل محمدی شهرستان داراب بازدید کردند .

در این بازدید طرح های اجرا شده در باغات با هدف حفظ کیفیت و کنترل آفات گل مورد بررسی قرار گرفت . گروه کارشناسی پس از آن در کارگاه آموزشی با حضور باغداران منطقه لایزنگان شرکت و توصیه های کاربردی به باغداران ارائه گردید . امیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه ویژگی وسلامت خاص محصول گل محمدی باید حفظ شود افزود متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل شرایط اقلیمی تعدادی آفات طغیان کرده اند که این موضوع باقیمانده سموم و آفات را در محصول باعث می شود . این کارشناس افزود اولین شاخصه در دنیا برای ورود محصول عدم وجود باقیمانده ی سموم است که اگر میزان آلاینده ها در محصول از حد مجاز بیشترباشد اجازه ورود محصول نمی دهند . به همین دلیل اگر گل ، بازار خارج خود را از دست بدهد خسارت زیادی به باغداران وارد می شود لذا تمامی کشاورزان باید از مصرف خود سرانه و بدون مشورت سموم در باغات خودداری نمایند . این صاحب نظر ادامه داد از طریق کارشناسان و کلنیک های گیاهپزشکی این امکان فراهم است که جهت محصولات تحت نظارت کارشناسان گواهی سلامت صادر شود و لازمه آن عدم مصرف ترکیبات شیمیایی است این عامل محصول را در بازارهای خارج با قیمت بالاتر و بهتر قابل فروش می کند .

پژمان محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در این بازدید و کارگاه روغن پاشی ، هرس کردن گل محمدی ، حذف پاچوش ها ، استفاده از سموم بیولوژیک و گیاهی را راهکار های موثر در کنترل کرم جوانه خوار سبز گل محمدی دانست . این محقق افزود با توجه به طغیان شدید آفت نیاز به یک عزم جدی برای مبارزه است تا جمعیت آفت را بشدت کاهش دهیم . این آفت به غوزه و غنچه خسارت می زند . گفتنی است تیم کارشناسی شامل پژمان محقق تحقیقات کشاورزی ، امیری مدیر حفظ نباتات ، پاکاری مدیرباغبانی سازمان جهاد كشاورزي استان فارس و هیئت همراه بود .

IMG 6738

IMG 6689

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *