اجرای تناوب گندم کلزا عامل کاهش و کنترل علف های هرز و آفات و بیماری های گندم

 

IMG 5333

هم اکنون سطح زیر کشت کلزا در شهرستان داراب 110 هکتار می باشد که تماما به صورت مکانیزه و با دستگاه های بذرکار عملیات کاشت انجام گرفته است.

در سال زراعی جاری چهار  رقم بذر کلزا به نام های جری(jerry   ) ، جولیوس ( Julius  ) ، دکاب ( Dekalb ) و هایولا (Hayola  ) در داراب کشت گردیده است که پیش بینی       می گردد با توجه به حاصلخیزی اراضی و نظارت کارشناسان کشاورزی تا 2 تن در هکتار عملکرد داشته باشیم.

این مطلب را عاشوری کارشناس مسئول مکانیزاسیون عنوان و افزودند با توجه به اینکه بیش از نود درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تامین می شود، به این لحاظ لزوم برنامه ریزی بلند مدت ، منسجم با هدف رسیدن به خود کفایی در تولید روغن های خوراکی بسیار ضروری است. به همین منظور گیاه کلزا به عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کاشت در شرایط آب وهوایی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

کلزا با نام علمی Brassica napus و نام انگلیسی  Rape به عنوان سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده است و به دلیل خصوصیات خوب مانند مقاومت به کم آبی ، شوری وسرما ، ارزش تناوبی زیاد ، مقاومت نسبی به بافت خاک و قابلیت بالا برای رقابت با علف های هرز هم اکنون در سطح وسیعی از مزارع جهان در تناوب با محصولات مختلف کشت می شود . متوسط عملکرد کلزا در کشور در سال 89 به 1483کیلو گرم در هکتار رسیده است.

لازم به ذکر است دانه کلزا حاوی 45 درصد روغن خوراکی ، 25 درصد پروتئین است و کنجاله آن نیز حاوی 50 درصد پروتئین است که در خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

تناوب گندم و کلزا نشان دهنده اثرات مثبت تناوبی و افزایش حداقل 20 درصدی عملکرد گندم بوده است. علاوه بر این اجرای تناوب گندم کلزا سبب کاهش و کنترل علف های هرز و آفات و بیماری های گندم و افزایش تقویت و حاصلخیزی خاک می گردد.

نهایتا توسعه کشت کلزا از نظر تامین روغن خوراکی ، ارزش علوفه ای کنجاله ، ارزش تناوبی و توسعه زنبورداری حائز اهمیت است.

برای کشت کلزا بایستی از خطی کارهایی که بستر بذر را پرس نمی کند استفاده نمود.

میزان بذر در هر هکتار 8 کیلوگرم مصرف می شود.

وی در پایان اظهار داشتند برداشت کلزا بوسیله کمباین مجهز به هد مخصوص برداشت کلزا انجام می شود. زمان برداشت کلزا زمانی است که میزان رطوبت دانه حدود 10 درصد و حدود 90-85 % دانه ها قهوه ای رنگ شده باشند. هنگام انبار کردن دانه ها بایستی دقت نمود که رطوبت دانه ، در حدود 8 درصد یا کم تر باشد. رطوبت بیش از 8 درصد موجب فاسد شدن سریع دانه های برداشت شده می گردد.

IMG 5287

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *