بررسی علمی عارضه زوال مرکبات داراب با حضور ریاست موسسه تحقیقات مرکبات کشور

IMG 20160104 WA0018

بررسی علمی عارضه زوال مرکبات داراب با حضور ریاست موسسه تحقیقات مرکبات کشور

بروز عارضه زوال مرکبات یکی از چالشهای مهم باغات مرکبات استان فارس خصوصا در شهرستان داراب بوده که سلامت باغات و تولید مرکبات را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بررسیهای میدانی نشان می دهد عوامل متعددی در روند  رو به گسترش این عارضه اثر گذار بوده که از آن جمله می توان به عوامل مدیریتی ، اقلیمی ، شیوع آفت پسیل و آلودگی باغات به بیماری گرینینگ اشاره نمود.

بدنبال شیوع این عارضه ، مدیریت جهاد کشاورزی داراب با دعوت از محققین و صاحبنظران از جمله محققین موسسه مرکبات کشور و ایستگاه تحقیقاتی داراب  موضوع را مورد بررسی دقیق علمی قرار داد .

در این  بازدید میدانی از باغات مرکبات شهرستان  ، با حضور دکتر گل محمدی ریاست موسسه تحقیقات مرکبات کشور ، دکتر فتاحی مقدم و مهندس توکلی  از اندامهای گیاهی و خاک مناطق مختلف خصوصا مناطق آلوده نمونه گیری بعمل آمد.            گل محمدی در این بازدید اظهار داشتند این نمونه ها  به منظور بررسی دقیق علمی ، در موسسه تحقیقات مورد آنالیز قرار خواهند گرفت و نتایج آن در اختیار کارشناسان جهت پیشگیری و درمان این عارضه قرار خواهد گرفت .

IMG 20160104 WA0016

گفتنی است پس از انجام این بازدید موضوع با برگزاری نشست تخصصی در محل مدیریت جهاد کشاورزی پی گیری و بین کارشناسان و محققان بحث و تبادل نظر بعمل آمد. در این جلسه مقرر گردید مشکل زوال مرکبات در قالب یک طرح پایلوت با تلفیق فاکتور های مهم مورد بررسی قرار گیرد و در آن عواملی همچون مدیریت آبیاری ، تغذیه ، آفات و بیماریها ، تنش های آب و هوایی ، اصلاح بستر درختان ، مدیریت ارقام و پایه ها برای باغات جدید و جوان سازی باغات مد نظر قرار گیرد.

IMG 20160104 WA0012

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24795

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *