احیاء و مرمت قدیمی ترین رشته قنات قلعه نو فورگ داراب

IMG ۲۰۱۵۰۹۱۱ ۱۱۵۲۱۹

احیاء و مرمت قدیمی ترین رشته قنات قلعه نو فورگ داراب

با اتمام عملیات مرمت و احیاء مجد رشته قنات قلعه نو فورگ جان تازه ای به اراضی تحت شرب بخشیده شد و باعث خوشحالی بهره برداران فورگی گردید.

رئیس اداره آب وخاک و امور فنی وزیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی داراب با اعلام این خبر افزود.این رشته قنات یکی از قدیمی ترین و حیاتی ترین منابع تامین کننده آب در منطقه می باشد که 200 هکتار از اراضی و باغات دشت فورگ را مشروب  می سازد که مدیریت جهاد کشاورزی داراب با همت و تلاش بهره برداران قنات ، عملیات احیاء و مرمت آن را طی سال های اخیر دنبال نموده است. حامدی افزود قدمت  این رشته قنات در حدی است که تحت مطالعه جهت ثبت در فهرست آثار باستانی قرار دارد.

کارشناس مسئول آبیاری و قنوات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان داراب نیز با اعلام اینکه متاسفانه بدلیل خشکسالی های اخیر و عدم بارش مناسب در منطقه سطح آب های زیرزمینی به شدت افت کرده افزودند :  این رشته قنات با طول مسیر 5600 متر و عمق مادر چاه بیش از 60 متر ، قبل از مرمت 60 لیتر در ثانیه آبدهی داشت که با انجام این عملیات دبی آن به بیش از دو برابر افزایش و به حدود 140 لیتر در ثانیه افزایش یافت . یزدانی با بیان اینکه انجام این عملیات باعث خوشحالی و ایجاد امید در زندگی و کسب و کار کشاورزان و بهره برداران شده است خواستار استفاده بهینه حقابه بران از آب قنات شدند.

IMG 0288

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24848

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *