بازدید کارشناسان شرکت گلدن وست (Golden West ) یونان از مزارع پنبه شهرستان داراب

 

IMG 20160718 WA0002

بازدید کارشناسان شرکت گلدن وست (Golden West ) یونان از مزارع پنبه شهرستان داراب

دو تن از کارشناسان شرکت گلدن وست یونان در معیت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی واتحادیه تعاونی پنبه کاران کشور روز گذشته از مزارع و کارخانه پنبه شهرستان داراب بازدید کردند.

در این بازدید که کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی فارس ، اتحادیه تعاونی پنبه کاران و شرکت قوه نامیه بذر حضور داشتند چندین مزرعه پنبه در روستای شهنان مورد بازدید قرار گرفت . بازدید از نحوه ی کار کارخانه پنبه پاک کنی و کارخانه کرک گیری بذر پنبه بخش دیگری از برنامه بود .

در پایان نامبردگان در جلسه ای در محل مدیریت جهاد کشاورزی داراب با حضور مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی شرکت نمودند و مسائل و مشکلات بذر پنبه وارداتی و شرایط کشت در شهرستان داراب مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه ابتدا مدیر جهاد کشاورزی داراب با اشاره به قدمت طولانی کشت پنبه در شهرستان ، داراب را یکی از قطب های تولید پنبه کشور معرفی نمود که فعالیت شرکت پنبه کاران داراب همراه با هیئت مدیره قوی آن نقش مهمی در این خصوص داشته است.

سیدی از جمله اقدامات مهم صورت گرفته توسط شرکت پنبه کاران در سال گذشته را واردات بذور ارقام خارجی دانست که باعث شده عملکرد خوبی داشته باشیم .

وی اظهار امیدواری نمودند با کاشت ارقام وارداتی پنبه از یونان شاهد افزایش عملکرد مزارع پنبه از لحاظ کمی و کیفی باشیم تا نهایتا زمینه ساز رونق کشاورزی منطقه  و افزایش مناسبات  با کشور یونان گردد .

IMG 0782

Loannis Patounis مدیر فروش شرکت گلدن وست یونان با اشاره به سابقه 70 ساله شرکت در زمینه تولید بذور اظهار داشتند شرکت گلدن وست در زمینه تولید بذر پنبه در منطقه مدیترانه نقش رهبری دارد . وی سابقه فعالیت شرکت خود را در ایران از سال 1998 عنوان و زمینه فعالیت شرکت را در امور تولید و اصلاح ژنتیک بذر و انجام امور مکانیزه آن بیان نمودند . این کارشناس یونانی با اشاره به فراهم بودن زمینه سرمایه گذاری در ایران ، آمادگی شرکت درانجام  امور تسویه ، کرک زدایی ، تهیه و تامین ماشین آلات و احداث کارخانه جات مورد نیاز اعلام کردئد که در این زمینه نقشه راه از سال 2016 تا سال 2021 میلادی ترسیم شده است .

THODROS XANTHOPULOS مدیر فنی شرکت گلدن وست یونان نیز در این جلسه اولویت اول شهرستان را تغییر شرایط آبیاری ، انتخاب رقم و ارتقاء کیفیت محصول دانست که انتخاب رقم مهمترین عامل در عملکرد و تحمل تنش های خشکی و کم آبی است .

وی ازجمله ارقام یونانی را ماکسا و لئون معرفی نمود . رقم ماکسا یک رقم زودرس ، متحمل به خشکی و متحمل به بوته میری ورتیسلیومی بوده که افزایش عملکرد آن از طریق افزایش تعداد غوزه در بوته می باشد که تراکم مناسب آن 120000 بوته در هکتار می باشد . رقم لئون نیز یک رقم دیر رس تر از ماکسا بوده (5 تا 7 روز ) که توسعه ریشه ای و تحمل آن در مقابل کم آبی بیشتر از رقم ماکسا است . گفتنی است در سال جاری رقم ماکسا برای اولین بار به میزان 1413 کیلوگرم در سطح 40  هکتار در مناطق شهنان و خیر آباد داراب کشت شده است.

IMG 20160719 WA0012

IMG 20160719 WA0013

IMG 0775

IMG 0779

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *