یکی از راههای نجات باغات مرکبات داراب ایجاد نهالستانهای استاندارد در شهرستان می باشد

برگزاری کارگاه آموزشی آفات و بیماریهای مرکبات در بخش جنت داراب

به همت اداره ترویج و بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی داراب و با هماهنگی بعمل آمده با شهرداری و شورای اسلامی بخش جنت کارگاه آموزشی آفات و بیماریهای مرکبات در سالن آموزش و پرورش جنت شهر با حضور اعضاء شورا و باغداران داران منطقه برگزار گردید. 

جابری کارشناس گیاه پزشکی با ذکر انواع آفات مرکبات رایج در منطقه ، چرخه زندگی ، آثار و علائم ظاهر شده بر روی درخت ، نحوه مبارزه غیر شیمیایی و شیمیایی جهت هر یک از آفات را تشریح نمودند. وی انجام مبارزه غیر شیمیایی را موثر تر و اصولی تر دانست که از جمله آنها می توان به استفاده از کارتهای چسبنده آبی و زرد ، کنترل علفهای هرز ، استفاده از ارقام مقاوم ، هرس شاخه های متراکم ، رعایت فاصله مناسب درختان ، استفاده از روشهای مبارزه بیولوژیک با استفاده از کفشدوزک کریپتولموس اشاره کرد این کارشناس  به کشاورزان توصیه نمودند در مبارزه با آفات صبور باشند و در اولین مشاهده آفات اقدام به مبارزه شیمیایی ننمایند. از جمله آفات مورد بحث در این کارگاه شامل معرفی انواع شپشک ها ، پسیل ، تریپس ، عسلک ، مینوز ، انواع کنه ها مرکبات بودند.

IMG 0798

IMG 0812

IMG 0802

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی نیز در این کارگاه با بیان اینکه شهرستان داراب سطحی بالغ بر 14000 هکتار مرکبات با تولید سالیانه 280000 تن را در خود جای داده است اظهار داشتند مرکبات نقش مهمی در اقتصاد خانوار باغداران شهرستان بازی می کند و همین امر می طلبد تا با استفاده از روشهای مبارزه اصولی این باغات را حفظ و از زوال و نابودی آنها جلو گیری نماییم.

صدری از جمله بیماریهای مهم مرکبات در باغات شهرستان را بیماری  شانکر باکتریایی ، تریستیزا ، بیماری مرگ گیاهچه و استابورن مرکبات دانستند که در هر مورد علائم بیماری ، خسارت ، عامل بیماری ، روشهای انتقال و انتشار بیماری و نهایتا روشهای کنترل و مبارزه غیر شیمیایی و شیمیایی تشریح گردید.

وی با اظهار تاسف از عدم وجود نهالستان استاندارد در شهرستان ، برنقش نهاستانها در ایجاد باغات سالم و عاری از بیماری تاکید و خواستار همکاری باغداران در ایجاد این نهالستانها در شهرستان شدند.وی تنها راهنجات باغات مرکبات داراب را با ایجاد نهالستانهای استاندارد در شهرستان امکان پذیر دانست واز جمله مشخصات یک نهالستان استاندارد را شامل دارابودن باغ مادری استاندارد ،رعایت بهداشت باغ از نظر دفع علفهای هرز و سر زنی شاخه های آلوده ، اتیکت دار بودن درختان ، نظارت بر محل تهیه پیوندک و قلمه از نظر بیماریهای مهم ویروسی ، انجام آزمایشات تست ویروس و نماتد بر شمردند.   

IMG 0820

IMG 0819

IMG 0822

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24864

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *