پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و انتقال آب چشمه های روستای قلاتویه داراب

mojtaba personeli

پروژه احداث ایستگاه پمپاژ و انتقال آب چشمه های  روستای قلاتویه داراب

در راستای هدایت و انتقال آبهای سطحی شهرستان و استفاده بهینه از آن با مساعدت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طرح ایستگاه پمپاژ آب چشمه های قلاتویه داراب در دست اجرا می باشد.

مسئول اداره امور فنی ومهندسی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اعلام این خبر افزود : چشمه قلاتویه در جنوب این روستا واقع شده  و Ec آن نسبت به آب رودخانه فدامی که 19000 دسی زیمنس می باشد از وضعیت مطلوب تری برخوردار می باشد . در گذشته از آب این چشمه  به دلیل قرار گرفتن درخط القعررودخانه استفاده ای به عمل نمی آمده و آب آن درمسیر رودخانه  از دسترس خارج می گردید.

حامدی اظهار داشت جهت استفاده بهینه از آب چشمه و تثبیت اشتغال بهره برداران منطقه  و انجام عملیات اجرایی پروژه ، اهالی منطقه با تشکیل شرکت تعاونی آب بران قلاتویه  گز مهر داراب باعضویت 313 نفر سعی در همکاری و نظم بخشیدن به امورات مربوط به  آن را داشتند .  مجموعه این اقدامات بنا به پیشنهاد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب و نظرمساعد سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سال 84-83 روند فزاینده ای به خود گرفت و به دنبال آن پس ازمطالعه و طراحی ، به اجرای طرح ایستگاه پمپاژ آب چشمه های قلاتویه به محل اراضی جدید منجر شد .

حامدی درخصوص مشخصات فنی طرح اظهار داشت این طرح از طریق حوضچه گابیونی ، آب چشمه های قلاتویه را جمع آوری می نماید که در این حوضچه فضای لازم جهت بهره برداری مردم منطقه مطابق با فرهنگ سنتی معمول لحاظ گردیده است. سپس آب از طریق سرریز خروجی حوضچه به داخل سازه آبگیر ورودی سیفون می ریزد و از طریق سیفون معکوس آب از ساحل راست به ساحل چپ به داخل حوضچه مکش ایستگاه پمپاز منتقل می شود. در ایستگاه پمپاژ آب از طریق دو پمپ موازی سانتریفیوژ50-250 ETA-ALT از طریق لوله انتقال تحت فشار آب به حوضچه تسکین در ارتفاع 35 متر بالاتر انتقال می یابد. آب از حوضچه تسکین در انتهای مسیر انتقال، وارد کانال انتقال می گردد که این کانال آب را به سمت نخلستانهای منطقه هدایت می کند . همچنین در طول مسیر خط انتقال تحت فشار، آب از طریق انشعابات جانبی به نخلستانهای موجود در مجاورت روستای قلاتویه هدایت می گردد.  

این کارشناس آّب وخاک با توجه به موقعیت جغرافیایی محل طرح در روستای قلاتویه ، اجرای این طرح را گامی موثردر جهت حل معضل قاچاق وایجاد اشتغال پایدار و حفظ کشاورزی واحیا باغات نخیلات منطقه دانست.

گفتنی روستای قلاتویه درجنوب شرق شهرستان داراب در منطقه گرم وخشک واقع گردیده و جزء مناطق محروم شهرستان می باشد . نزدیک بودن این روستا به بندرعباس ازیک طرف ونبود پتانسیل کشاورزی وصنعتی ناشی از عدم وجود آب شیرین درمنطقه همگی باعث ایجاد اشتغال های کاذب وپرخطر مانند قاچاق کالا شده است.

 

8

5

3

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24892

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *