در راستای تغییر الگوی کشت منطقه کارگاه آموزشی گیاهان دارویی در منطقه عشایری بیخ و بنگل داراب برگزار گردید.

1205DSCF6367

در راستای تغییر الگوی کشت منطقه کارگاه آموزشی گیاهان دارویی در منطقه عشایری بیخ و بنگل داراب برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی که با همکاری اداره امور عشایر داراب و معاونت تحقیقات کشاورزی ترتیب یافته بود مزایای کشت گیاهان دارویی تشریح گردید .

کارشناس تحقیقات کشاورزی داراب با اشاره به بحران آب و پدیده خشکسالی ، لزوم حرکت به سمت کشتهای با مصرف آب کمتر و در آمد زایی بیشتر را ضروری دانسته و در این راستا کشت زعفران را از جمله گیاهان دارای اولویت نسبی منطقه عنوان نمود . فردین نژاد اظهار داشت کشت زعفران در سال تنها نیاز به 4 بار آبیاری ( در صورت عدم بارندگی ) دارد بنحویکه در فروردین تا آبان ماه نیازی به آبیاری نداشته و عمده نیاز آبی آن از آبان ماه تا اسفند ماه می باشد .

این کارشناس تحقیقات آماده سازی اصولی بستر کاشت قبل از کاشت غده ها را امری  ضروری و بر مصرف کود حیوانی پوسیده و عاری از بذر علف های هرز تاکید کردند . وی پر هزینه ترین مرحله زراعت زعفران را مرحله برداشت معرفی که مستلزم بکار گیری نیروی انسانی زیاد می باشد و محدوده زمانی برداشت را آبان و آذر ماه دانستند . مرحله برداشت شامل چیدن گل و جدا کردن کلاله از گل می باشد که می بایست صبح زود این امر صورت گیرد . در این کارگاه کشت گیاهان دارویی متناسب با شرایط منطقه از جمله به لیمو نیز معرفی و در خصوص مزایای کشت و خواص درمانی آن بحث گردید . این گیاه دارویی برای رشد به هوای گرم ، نور فراوان و رطوبت بالا نیاز داشته و به سرما حساس است . روش تکثیر آن عمدتا با قلمه صورت می گیرد و فصل برداشت آن در تابستان و 2 تا 3 بار در سال انجام می شود . از جمله خواص درمانی این گیاه دارویی تب بر بودن ، مسکن ، کمک کننده به هضم غذا و آرامش بخش بودن می باشد .

گفتنی است در ابتدای این کارگاه بصیری کارشناس اداره امور عشایر طی سخنان کوتاهی هدف از برگزاری این کارگاهها را افزایش توان علمی عشایر منطقه در راستای حفظ منابع آب و خاک و افزایش بنیه مالی بهره برداران بیان کردند .  

IMG 1961

IMG 1982

IMG 1972

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24895

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *