بدنبال افت شدید آبهای زیرزمینی و بروز پدیده خشکسالی طی سالیان اخیر و آگاه سازی همگان خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی همایش بحران آب در داراب برگزار گردید.

 IMG 1942

با هدف بررسی چالشها و راهکارهای موجود صورت گرفت.

بدنبال افت شدید آبهای زیرزمینی و بروز پدیده خشکسالی طی سالیان اخیر و آگاه سازی همگان خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی همایش بحران آب در داراب برگزار گردید.

این همایش با هدف بررسی مسائل و مشکلات موجود و تعین راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از آبهای موجود با حضور پدر علم آب ایران، مسئولین استانی، کارشناسان و صاحب نظران و بهره برداران بخش کشاورزی در تالار فرهنگ و هنر داراب برگزار گردید.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس در این همایش با اشاره به اینکه تا سال  2050 ، 70 درصد جمعیت جهان با کمبود  آب روبرو هستند اظهار داشت وقوع این پدیده در منطقه خاورمیانه و ایران شدیدتر می باشد .

دهقانی خشکسالی را پدیده ای تدریجی و ویرانگر معرفی که شدت آن در استانهای فارس، کرمان و اصفهان و یزد بیشترین تآثیر داشته است که به دنبال آن کیفیت آبها نیز بشدت تخریب شده است.

پدر علم آب ایران نیز در این همایش با اشاره به تعاریف آب تجدیدپذیر ( آب بارندگی ) بیلان منفی ، حداقل ذخیره هیدرولیکی اظهار داشتند طی سالهای اخیر متاسفانه بیشتر از آب تجدپذیر ، از ذخیره مصرف کرده ایم که این امر باعث گردید بحران پنهان ( بهره برداری از آب حداقل و ذخیره ) به بحران آشکار تبدیل شود.

پروفسور رئیسی اردکانی از جمله مسائل و مشکلات اضافه برداشت آبهای زیرزمینی را شامل : خشک شدن، کاهش آب چاهها ، قنوات ، چشمه ها ، بحران آب در سالهای خشکسالی ، افزایش هزینه سرمایه گذاری و کاهش حجم ذخیره سدها عنوان کردند.

این صاحب نظر با اشاره به نتیجه انجام مطالعات سال 1372 توسط شرکتهای مشاور آب که نشانگر برداشت آب 15 درصد بیش از آب استحصالی است اظهار داشتند در این مطالعه حفر چاه جدید از سال 1369 در داراب ممنوع شده و فرو چاله ها و نشست های ایجاد شده همگی ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی است.

رئیسی اردکانی مهمترین علت بحران آب ایجاد شده را تنها مربوط به اظافه برداشت از آبهای ذخیره عنوان و ارتباط این موضوع به پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم را رد کردند چون کشور ما از قدیم الایام با خشکسالی و تغییر اقلیم روبرو بوده است.

این کارشناس از جمله راهکارهای موجود در شرایط فعلی را در روش مستقیم شامل کاهش برداشت از چاها ( مسدود کردن  چاههای غیر مجاز ، برداشت به اندازه مجوز ، بکارگیری روشهای نوین آبیاری ، نصب کننده های هوشمند ) و در روش غیر مستقیم را ( توسعه پایدار روستا، توسعه صنعت برای جذب نیروهای مازاد کشاورزی با برنامه آمایش سرزمین ) عنوان نمودند.

از جمله پیشنهادات نامبرده به متولیان و به شوراههای اسلامی روستاها نصب کنتورهای هوشمند و محافظت از آن ، کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی به نسبت سهم بارندگی ، صرفه جویی در مصرف آب ، بکارگیری سیستم های گلخانه ای و بکارگیری علم و فن بود.

فرماندار داراب نیز در این همایش گفت: متاسفانه اتفاقاتی که در سالهای گذشته در کشور افتاده سبب شده که روز به روز وضعیت آبهای زیرزمینی بدتر شده و این امر امروز به یک بحران جدی تبدیل شده که می تواند کشور را دچار خطر کند که متأسفانه بیشتر مردم خطر بحران آب را درک کرده اند ولی به آن توجهی ندارند.

عبدالرضا قاسمپور که در همایش بحران آب داراب، چالش ها و راهکارها سخن می گفت افزود: امروز جنگ برای آب سالم در دنیا شروع شده که اگر مسئولین و مردم برای حل آن اقدامی انجام ندهند کشور حتما دچار مشکل خواهد شد.

وی از دیگر چالش های مهم بحران آب داراب را برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی دانسته و گفت: اگر مردم به فکر آیندگان نباشند و خود مصرف آب را مدیریت نکنند قطعا زندگی و آینده خود و فرزندانشان دچار مشکل خواهد شد.

فرماندار داراب تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات جایگزین را از راههای برون رفت از بحران آب دانست و خواستار نظارت بیشتر دستگاههای متولی در این امر مهم شد.

IMG 1916

 

IMG 1934IMG 1921

 

IMG 1952IMG 1915

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24896

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *