برگزاری کارگاه آموزشی تولید و تکثیر بذور گندم در شهرستان داراب

IMG 1924

برگزاری کارگاه آموزشی تولید و تکثیر بذر گندم در شهرستان داراب

با همکاری اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب ونمایندگی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس کارگاه آموزشی تولید و تکثیر بذور گندم برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی یک روزه که با حضور معاونت شرکت خدمات حمایتی ، کارشناسان ، محققین و پیمانکاران تولید کننده بذرهمراه بود عضو هیئت علمی تحقیقات کشاورزی فارس با اشاره به اینکه بذرنقطه آغازین تولید است اظهار داشتند بذر یک اندام زنده است که حاصل تمام خصوصیات ارثی و ژنتیکی رقم است و اصلاح یک رقم تجاری گندم حداقل 13 سال طول می کشد.

دستفال با اشاره به اینکه  تکثیرطبقات بذری 5سال طول می کشد مدت زمان لازم برای رسیدن یک رقم گندم به مرحله گواهی شده را 18 سال عنوان نمود.

این محقق برجسته کشوری هدف اصلی سامانه بذر گندم را افزایش تولید در واحد سطح از طریق تامین بخشی از نیاز بذری گندم کاران کشور (حداقل یک سوم کل بذر مصرفی) به منظور بهره مند شدن تمام کشاورزان (حتی خود مصرفی ) ازکلیه مزایای بذراستاندارد بیان کردند.

وی ازجمله دیگراهداف تولید بذر استاندارد را حفظ اصالت ژنتیکی رقم ، حذف آلودگی علفهای هرز و بیماری ها ، حذف ضایعات بذری ، اختلاط با سایر ارقام وحفظ قوه نامیه دانسته و مراحل برنامه کنترل و گواهی بذر را شامل درخواست کشاورزان متقاضی پیمانکاری برای تولید بذر ، بازدید زمین و امکانات ، عقد قرارداد تولید بذر ، بازدید درمراحل مختلف رشد و صدور گواهی عنوان کردند .

IMG 1952

IMG 1945

IMG 1928

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24916

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *