شهرستان داراب مقام اول در نصب کنتورهای هوشمند آب کشاورزی دارد

download

مدیر امور منابع آب در کارگاه آموزشی مطرح کرد :

شهرستان داراب مقام اول در نصب کنتورهای هوشمند آب کشاورزی دارد.

تاکنون 290 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان داراب پر شده است.

در اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب  فرمانداری  کارگاه آموزشی حفظ منابع و مصرف آب با حضور کارشناسان و بهره برداران در شهرستان داراب برگزار گردید.

در این کارگاه آموزشی مدیر منابع آب شهرستان داراب با اشاره به اینکه میزان برداشت از منابع  سالانه بین 600 تا 650 میلیون متر مکعب است اظهار داشت حدود 94 تا 96 درصد این آّب در بخش کشاورزی و تنها 3 درصد برای شرب و بهداشت و 1درصد در صنعت مصرف می شود.

ارجمند با بیان اینکه جهت پایداری منابع آب ، کشاورزان زمانی می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند که از منابع آب به  نحو صحیح استفاده کنند چون اگر مصرف آب را رعایت نکنیم نهایت ظلم به خود و نسلهای آینده کرده ایم زیرا منابع آّب میراث گذشتگان نیست بلکه امانت آیندگان است .

این کارشناس منابع آب تاثیر بارندگی های اخیر صورت گرفته  را تنها باعث افزایش 80 سانتیمتری سطح سفره های زیر زمینی دانست که در مقایسه با افت 28 متری طی 24 سال گذشته ناچیز می باشد زیرا آنقدر از منابع آب های زیر زمینی بی رویه استفاده شده است که به این راحتی التیام نمی یابد.

این مقام مسئول بحث فرهنگی را مهمترین اصل دانسته و خواستار آگاه سازی بهره بردارن در خصوص مصرف صحیح  و بهینه ازآب از تریبون های مختلف شدند.

ایشان از جمله فعالیت های مدیریت منابع آب  شهرستان را نصب کنتور هوشمند معرفی که شهرستان داراب در این خصوص در سطح کشور مقام اول دارا است ، نیز طی این مدت 290 حلقه چاه غیر مجاز پس از تکمیل پرونده های مربوطه پر و مسلوب المنفعه شده اند .

لازم به ذکر است در اجرای مصوبات شورای حفاظت منابع آب فرمانداری این کارگاهها در کلیه مراکز جهاد کشاورزی تحت پوشش مدیریت جهت افزایش آگاهی بهره برداران با مشارکت مدیریت منابع آب ، معاونت تحقیقات کشاورزی ، اداره آب وخاک و ترویج برنامه ریزی و اجرا گردید .

محققان وکارشناسان تحقیقات و جهاد کشاورزی در این کارگاهها با ارائه آمار ، وضعیت منابع  آبی و اقلیمی شهرستان ، مسائل و مشکلات موجود و راهکارها را تشریح و بر ضرورت همکاری مردم و مسئولان در استفاده بهینه از منابع آب و مسدود نمودن چاه های غیر مجاز تاکید کردند. از جمله راهکارهای عملی  تسطیح اراضی کشاورزی ، تجهیز چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند ، استفاده از روشهای نوین آبیاری ، پوشش انهار (کانال)، اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی و تجمیع چاه های غیر مجاز که در حریم هم هستند معرفی شد .

IMG 2258

IMG 2223

IMG 2016

IMG 1978

IMG 1913

IMG 1881

IMG 1800

IMG 1784

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24917

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *