آفت خطرناک قرنطینه‌ای با نام “سوسک سرخرطومی حنایی خرما ” در کمین نخلستان‌های داراب

سوسک سر خرطومی حنایی خرما

هشدار مهم مدیریت جهاد کشاورزی داراب به باغداران

آفت خطرناک  قرنطینه‌ای با نام “سوسک سرخرطومی حنایی خرما ” در کمین نخلستان‌های داراب

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی داراب مدیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه بررسی اولویتهای سازمان اظهار داشت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به قدری خطرناک هست که در عرض دو سال مرگ خاموش درختان نخل را رقم می زند. این آفت در دوران بلوغ نسبتاً بزرگ و رنگ قرمز آجری دارد ، لارو این سوسک می‌تواند بدون اینکه از بیرون مشخص شود سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند وبا تغذیه از بافت نخل  باعث تضعیف و مرگ نخل شود.

سیدی با بیان اینکه این آفت در استان هرمزگان شیوع پیدا کرده و به تازگی در فیشور لارستان مشاهده شده و خسارات زیادی به بار آورده است اظهار داشت در شهرستان داراب با سطح زیر کشت حدود 1800 هکتار تا کنون موردی از این آفت مشاهده نشده و کارشناسان این مدیریت با انجام عملیات ردیابی از طریق نصب تله های فرمونی در باغات و همچنین بازدید از باغات نخیلات بخصوص در منطقه فورگ که هم مرز با استان هرمزگان است اوضاع را تحت کنترل دارند.

وی مهمترین راه انتقال این آفت را انتقال پاجوش های آلوده از استان  هرمزگان دانسته که با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله استقرار پست قرنطینه نباتی در ایستگاه قلاتویه با همکاری نیروی انتظامی از ورود هرگونه پاجوش نخل به داراب جلوگیری می شود . مدیر جهاد کشاورزی داراب به باغداران توصیه می شود به منظور جلوگیری از شیوع این آفت در داراب از تهیه پاجوش خرمابخصوص از استان هرمزگان , لار و سایر مناطق آلوده جدا” خودداری نمایند.

خسارت سوسک سر خرطومی حنایی خرما

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24928

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *