معرفی پنبه لاین T2 با نام حکمت توسط محقق برجسته کشوری و برنده جایزه جشنواره خوارزمی در داراب

پنبه

معرفی پنبه لاین T2 با نام حکمت توسط محقق برجسته کشوری و برنده جایزه جشنواره خوارزمی در داراب

در راستای اهداف طرح برون رفت از بحران آب داراب محقق برجسته کشور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب پس از سال ها تلاش ، با ارائه مستندات علمی و عملی موفق به دفاع از پنبه لاین T2 در کمیته نامگذاری و ثبت ارقام زراعی در کرج شد .

پنبه لاین T2 به پاس ارج نهادن به تلاش های بی وقفه این محقق پر تلاش و برنده جایزه با ارزش جشنواره خوارزمی با نام حکمت بزودی وارد چرخه بذری طلای سفید خواهد شد . پنبه رقم حکمت جزء زودرس ترین ارقام پنبه معرفی شده در چند دهه اخیر می باشد که قادر است بخوبی مشکل تاخیر در تاریخ کاشت کندم را در تناوب زراعی پنبه _گندم حل کرده و به دلیل صرفه جویی در مصرف آب ، از طریق جایگزین شدن با ارقام دیررس و آب بر پنبه در این تناوب زراعی ، مانع از کاهش عملکرد گندم در تاریخ کاشت های تاخیری بشود . کاهش عملکرد ناشی از تاخیر در تاریخ کاشت گندم در سطح جهانی و در ایران به میزان یک در صد در هکتار در روز است ( معادل حدود 2 تن در هکتار ) که یکی از دلایل اصلی چنین تاخیری ، قرار گیری ارقام دیررس پنبه ، ذرت و برنج در تناوب های زراعی با گندم است .

قابل ذکر است بخشی از کشاورزان پنبه کار منطقه جنوب و داراب از چند سال قبل با پنبه رقم حکمت ( T2 ) آشنایی کامل داشته و این رقم به دلیل کم آب بر بودن نزد آنها بسیار محبوب و شناخته شده است . امید است هر چه زودتر با همت و تلاش کشاورزان پیشرو ، ترویج راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب ، مشارکت فعال و موثر شرکت تعاونی پنبه کاران داراب ، هسته های بذری این رقم به میزان کافی تکثیر و طبقات بذری مادری و گواهی شده آن وارد چرخه بذری پنبه جنوب شود .

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24971

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *