برگزاری کارگاه آموزشی پرورش گاو گوشتی شیری سمینتال در داراب

 

 

Picture2

برگزاری کارگاه آموزشی پرورش گاو گوشتی شیری سمینتال در داراب

با حضور کارشناس معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی فارس و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی داراب و دامداران پیشرو کارگاه آموزشی پرورش گاو شیری سمینتال در داراب برگزار گردید .

در این کارگاه آموزشی یک روزه کارشناس معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس از جمله خصوصیات ظاهری گاو سیمنتال را شامل گوشهای بزرگ ، سر غالباً سفید با پوزۀ پهن ، چین های شل پوست در ناحیۀ سینه ، غبغبِ عمیق ، شکم، پا و دم سفید ، اغلب باند سفیدی در قسمت بالای شانه ، موهای نرم و کوتاه عنوان نمود .

مقدسی برخی از خصوصیات مربوط به توانایی تولید شیر نژاد سیمنتال را اتصالات پستانی قوی ، سرپستانک های برجسته ، میانگین بالای پروتئین و چربی شیر ، مقاومت بالای پستان در مقابل شکاف گرفتگی ، سرعت شیردوشی بسیار خوب ، پستان های مربع شکل بیان کرد .

این کارشناس خاصیت عادت پذیری بالا در شرایط متنوع محیطی و توانایی بالا در تطبیق پذیری با محیط اطراف را از امتیازاتی دانست که به این نژاد اجازه داده است در سرتاسر جهان گسترده شود .

مقدسی با مقایسه این نژاد با نژاد هلشتاین اضافه نمود امروزه باید میزان 13در صد مرده زایی در زایش اول را در گاو هلشتاین در نظر گرفت که تمامی این فاکتورها به روند افزایشی هزینه ها و کار اضافی می انجامد.

مشکل دیگری که در مورد گاوهای هلشتاین با آن رو به رو هستیم این است که با فروش گوساله نر پرواری و یا فروش گاوهای ماده حذفی، جبران مالی قابل توجهی نخواهیم داشت.

کارشناس معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح نمود نژاد سیمنتال در سرتاسر جهان به خاطر کیفیت بالای تولید گوشت آن پرورش داده می شود . وی اظهار داشت مزایای اقتصادی این نژاد برای پرورش دهندگان گاو گوشتی تقریباً در مقایسه با سایر نژادها بی نظیر است. مقدسی تطابق پذیری (در شرایط مختلف آب و هوایی) و رفتار آرام و متین این حیوان سبب حضور قدرتمندانۀ این نژاد در بین سایر نژاد های گوشتی در دنیا شده است . وی برخی از ویژگی های منحصر به فرد مربوط به شاخصهای پروار این نژاد را رشد اولیۀ سریع ، سهولت پوست کنی بعد از کشتار ، قابلیت برش بسیار مطلوب گوشت لاشه ، گوشت لطیف و بسیار خوش طعم ، سنگین تر و کم چرب تر بودن چشمگیر لاشۀ آنها نسبت به سایر نژادهای اروپایی ، حداقل ضایعات لاشه و تولید بیشتر گوشت قابل فروش ، رشد سریع گوساله های نر دانست که درآمد تکمیلی مهمی را به دامدار هدیه می دهد .

در ابتدای این جلسه سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب با اشاره به مزایای نژاد سمینتال ، تعداد آن را در شهرستان 30 راس و گاو های تلقیح شده را 200 راس اعلام نمود . وی تعداد گوساله های متولد شده را 60 راس با میانگین تولید شیر روزانه 25 کیلو گرم بیان کرد .  

Picture1

IMG 5625

IMG 5623

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *