بازدید تیم کارشناسی داراب از مجموعه کشاورزی حسین شاه نظری در منطقه سرچاهان حاجی آباد هرمزگان

2

بازدید تیم کارشناسی داراب از مجموعه کشاورزی حسین شاه نظری در منطقه سرچاهان حاجی آباد هرمزگان

جمعی از کارشناسان ، مححققان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان داراب از مجموعه کشاورزی حسین شاه نظری در منطقه سرچاهان حاجی آباد هرمزگان بازدید کردند .

در این برنامه یک روزه بازدید کنندگان از بخش های مختلف مجموعه کشاورزی شاه نظری بازدید و از نزدیک در جریان این فعالیت ها قرار گرفتند . این مجموعه شامل گلخانه های مدرن و چوبی ، نخلستان ، دامداری ، خزانه پاجوش نخل ، سردخانه و انبار نگهداری محصولات می باشد .

شاه نظری یکی از علل موفقیت خود را در گلخانه داری ، داشتن ارتباط تنگاتنگ با دنیای پیشرفته و مسافرت به خارج عنوان کرد و علت شکست گلخانه داری توسط جمع کثیری از گلخانه داران را فقدان دانش فنی در صنعت گلخانه در دانشگاه و بدنه کارشناسی داخلی دانست . ایشان با تاکید بر استفاده از تجربیات کشاورزان پیشرو، پربازده و موفق ، بهره وری آب در گلخانه های تحت مدیریت خود را بالا دانست بنحوی که با مصرف 10 هزار متر مکعب آب در 9 ماه فصل رشد توانسته است 250 تن محصول برداشت نماید . این صاحب نظر ضرورت استفاده از آبیاری نواری در محصولات زراعی خارج از گلخانه، ذرت، گندم، جو، … را یادآوری و بر توجه وافر به گیاه باغی نخل به دلیل ارزش غذایی بالا، هزینه پائین تولید، تحمل زیاد نسبت به گرما و شوری آب و خاک تاکید کرد . از دیگر دیدگاه ها و تجربیات فنی و کاربردی شاه نظری می توان به مواردی از جمله استقاده از خاکورزی حفاظتی در تولید محصولات زراعی ( وی سالیان زیادی است که فقط یکبار دیسک به عمق ۵ سانتیمتر در گندم، جو و ذرت استقاده می کند ) ، دقت در انتخاب سموم با دوره کارنس مناسب جهت تولید محصولات سالم و دارای استاندارد کیفی با قابلیت صادرات به خارج ( محصولات شاه نظری با برند مخصوص خود به اوکراین و روسیه صادر می شود ) ، تربیت و بکارگیری کارگر و نیروی انسانی ماهر و کارشناسان فعال و آگاه به علوم کاربردی کشاورزی و داشتن دیسیپلین و انضباط کاری در واحدهای تولیدی ، مصرف بخشی از درآمد تولید در به روز کردن تجهیزات فنی و زیرساخت های واحد تولیدی اعم از سردخانه ، سورتینگ و بسته بندی مناسب…. و مصرف کمتر بذر و نوار تیپ در گندم و جو با استفاده از بذرکار مناسب و انتخاب آرایش کاشت خاص ( چهار ردیف کاشت و ۳۵ سانتی متر نکاشت) .گفتنی است این بازدید به همت کانون بسیج مهندسین ، معاونت مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب و اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی داراب برنامه ریزی و برگزار گردید .

15

12

4

28

26

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24987

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *