انجام بازدید آموزشی معرفی سیستم های هوشمند آبیاری در داراب

 

IMG 8491انجام بازدید آموزشی معرفی سیستم های هوشمند آبیاری در داراب

بازدید آموزشی معرفی سیستم های هوشمند آبیاری باغات مرکبات با حضور استاد دانشگاه شیراز ، تشکل های بخش کشاورزی ، مدیر وکارشناسان جهاد کشاورزی ، باغداران و علاقمندان در محل باغ بهارلو برگزارگردید .

سیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب در بازدید آموزشی استفاده ازسیستم های هوشمند آبیاری در باغات اظهار داشت شهرستان داراب 28 هزار هکتار از باغات دیم شامل گل محمدی ، انجیر و انگور و 20 هزار هکتار باغات آبی شامل مرکبات ، انار ، پسته ، خرما و سیاه درخت ها را در خود جای داده است که اکثر محصولات تولیدی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد . به گزارش روایط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی داراب سیدی سطح زیر کشت سالانه محصولات زراعی را 32 هزار هکتار عنوان نمود که اهم آنها شامل گندم ، ذرت و پنبه می باشد . وی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب در پی خشکسالی های اخیر افزود با توجه به مسئله خشکسالی های حادث شده طی سالیان گذشته استفاده پایدار از منابع آب موجود ضروری و اجتناب ناپذیر است . مدیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری نمود با استفاده و کاربرد سیستم های هوشمند آبیاری که امروز توسط اساتید با تجربه دانشگاه شیراز معرفی می گردد قدم بزرگی در جهت استفاده نوین از آب موجود کشاورزی برداشته شود .    

در این بازدید آموزشی صفوی از اساتید دانشگاه شیراز بحران آب موجود را از مهمترین دغدغه مسئولین استان بیان و اظهار داشت جهت حل این بحران نیازمند عزم ملی و همت جمعی کلیه کارشناسان ، باغداران و بهره برداران می باشیم . وی با اشاره به اینکه جنگ سال های آتی بر سر آب است خواهان صرفه جویی در مصرف آب در باغات شده که این موضوع می تواند منابع آبی شهرستان را افزایش دهد . این استاد دانشگاه تصریح کرد با اجرا و کاربرد سیستم های هوشمند آبیاری در باغات می توان یکی از بحران های موجود در کشور را که موضوع اشتغال می باشد تا حدود زیادی مرتفع نمود . صفوی تصریح نمود در تحلیل اقتصادی صورت گرفته استفاده از این سیستم می تواند در فاصله زمانی یک الی دو سال هزینه خود را جبران نماید . وی اضافه نمود با توجه به اینکه شهرستان داراب یکی از مناطق کم برخوردار است می توان برای اجرای این سیستم از تسهیلات پست بانک با کارمزد کم ( حدود 10 درصد ) استفاده نمود . این صاحب نظر دانشگاهی با توضیح این مسئله که اعتماد مردم شرط و اساس کار است اضافه کرد کارایی سیستم آبیاری هوشمند را بصورت صد در صد تضمین می گردد .

گفتنی است این بازدید در معیت محققین استان ، کارشناسان و کشاورزان پیشرو صورت گرفت و حضار از بزدیک در جریان نحوه کار این سیستم آبیاری قرار گرفتند .

IMG 8493

IMG 8343

IMG 8347

IMG 8348

IMG 8481

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *