کارگاه آموزشی مدیریت مزرعه چغندر قند پاییزه در داراب برگزار گردید .

Picture2

کارگاه آموزشی مدیریت مزرعه چغندر قند پاییزه در داراب برگزار گردید .

کارگاه آموزشی مدیریت مزرعه چغندر قند پاییزه با حضور محققان ، کارشناسان و کشاورزان پیشرو در داراب برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان داراب در این کارگاه آموزشی بذر افشان محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در خصوص عوامل موثر بر کیفیت چغندر و استصال شکر جهت کارشناسان و کشاورزان چغندکار به تفصیل توضیح دادند .

بذر افشان از جمله عوامل موثر بر کیفیت چغندر را پتانسیل ژنتیکی ارقام ، شرایط اقلیمی ( محل و سال ) ، مدیریت عملیات مزرعه ، برداشت ( حمل و نگهداری در سیلو ) و فرایند استحصال شکر از چغندر قند عنوان کرد . محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس اظهار داشت منظور از مدیریت عملیات مزرعه تهيه بستر و كاشت بذر، تراكم و توزيع بوته، آبياري، تغذيه، كنترل آفات، امراض و علف هرز می باشد . وی با توضیح خصوصیات گیاهشناسی چغندر قند و شرایط فصل رشد آن ، مراحل رشد چغندرقند را شامل کاشت (اولین آبیاری) تا جوانه‌زنی 50 درصد بذور ، جوانه‌زنی تا مرحله چهار تا شش برگ حقیقی ، جوانه‌زنی تا مرحله چهار تا شش برگ حقیقی و پوشش کامل تا رسیدگی تکنولوژیک و برداشت دانست . این صاحب نظر چغندر قند زمان اولين آبياري در چغندر قندپاييزه را بلافاصله بعد ازکشت بیان و تاکید نمود جهت حصول سطح سبز يكنواخت ، آبياري اول بايستي طوري انجام شودكه پشتهها به طور يكنواخت خيس شوند . بذر افشان با اشاره به نتايج تحقيقات انجام شده در مركز تحقيقات كشاورزي صفي آباد كه در حدود 23 درصداز مجموع آب داده شده به چغندر قند در طول فصل رشد براي سبز شدن آن مي باشد (آب اول و دوم) تصریح کرد از آب دوم تا شروع بارندگي ها تنها 6 درصد از كل آب ، مصرف مي شود كه مقدار ناچيزي مي باشد . بذر افشان مهمترين عملياتي كه در دوره داشت چغندر قند صورت مي گيرد به ترتيب شامل آبياري ، كنترل آفات ، كنترل علف هاي هرز ، تنك کردن بوته ها ، كودهای سرك ، كولتيواتور ، وجين و كنترل بيماري ها ذکر و بر انجام به موقع هر یک از این عملیات تحت نظر کارشناسان و صاحب نظران بخش کشاورزی تاکید نمود . قابل ذکر است در

سال زراعی جاری با توجه به سیاست های ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی فارس تا کنون بیش 120 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان داراب به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص یافته است که عمده آن در مناطق تحت پوشش مرکز جهاد کشاورزی فسارود قرار دارد .

IMG 9141

IMG 9139

IMG 9134

IMG 9131

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25034

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *