بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه از پروژه های کشاورزی شهرستان داراب

IMG 0132

بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه از پروژه های کشاورزی شهرستان داراب

یک واحد تولید قارچ دکمه ای ، مزارع پروژه ایران سیمیت ، مزارع کلزا و چغندر قند پاییزه شهرستان داراب صبح امروز مورد بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی ، ریاست سازمان جهاد کشاورزی فارس و هیئت همراه قرار گرفت .

در این بازدید که در ششمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی صورت گرفت عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی ابتدا از واحد پرورش قارچ دکمه ای در شهرک صنعتی داراب بازدید کرد . محمد مهدی صبوری مجری طرح قارچ با ارائه توضیحاتی اظهار داشتبا بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال 30 نفر بصورت مستقیم و 180 نفر بصورت غیر مستقیم فراهم گردیده است و سالانه 300 تن قارچ درجه یک و مرغوب از 9 سالن تولید می شود که ظرفیت تولید هر سالن 18 تن می باشد . او با اشاره به اینکه دوره کشت سالیانه 6 دوره می باشد بازار هدف فروش تولیدات خود را با نام تجاری قارچ ماریو علاوه بر شهرستان داراب ، شهرها و استان های همجوار عنوان نمود . عباس کشاورز با ابراز رضایت از فعالیت های صورت گرفته و اشتغال ایجاد شده از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی را حمایت از کار آفرینان در صنایع وابسته بخش کشاورزی در جهت ایجاد اشتغال عنوان نمود . در این مراسم سالن های تولید پرورش قارچ مورد بازدید قرار گرفت .

در بخش دیگری از بازدید عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی و محمد مهدی قاسمی ریاست سازمان جهاد کشاورزی و هیئت همراه از بزرگترین مزرعه کلزای کشور که به روش های نوین آبیاری می گردد بازدید کردند . این مزرعه با مصرف 4 کیلو گرم بذر در هکتار در روستای زین آباد شهرستان داراب در سطح 100 هکتار قرار گرفته و بوسیله آبیاری بارانی و تیپ مشروب می گردد . قابل ذکر است با توجه به محاسن زراعی کاشت کلزا در سال زراعی 98-97 بالغ بر 700 هکتار از اراضی شهرستان داراب به کشت این محصول اختصاص یافته است . اهم ارقام مورد کاشت شامل ارقام میان رس داخلی و زودرس خارجی ( هایولا 50 و تراپر آلمانی ) بوده است که با دستگاه ریز دانه کار غلات کشت گردیده اند .

از جمله پروژه های مورد بازدید معاون وزیر در امور زراعت و هیئت همراه پروژه مشترک ایران سیمیت CIMMYT یا همان پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان در ایران بود . در این پروژه دو زمینه برای همکاری تعریف شده است که شامل به نژادی گندم و نظام بذر آن در پلاتفرم تحقیقاتی و کشاورزی حفاظتی در پلاتفرم آموزشی ترویجی می باشد . کشاورزی حفاظتی از راهبرد های موثر برای مدیریت و کاهش آثار سوء تغییر اقلیم می باشد . پلاتفرم آموزشی ترویجی پس از پلاتفرم تحقیقاتی زرقان اجرا گردیده است مساحت این پلاتفرم 5 هکتار و 66 پلات می باشد و دارای زیر پروژه های مختلفی شامل تناوب ، ارزیابی علف کش ها ، مدیریت بیماری ها و . . . می باشد .گفتنی است این طرح با مشارکت و مساعدت معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، شرکت بین امللی کشاورزی و بازرگانی فجر سبز خاورمیانه ، شرکت تعاونی پنبه کاران و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان داراب اجرا گردیده است .

در بخش پایانی مسئولان از مزارع چغندر قند پائیزه شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان روند انجام امور قرار گرفتند . گفتنی است در سال زراعی 98-97 سطحی معادل 126 هکتار از اراضی زراعی به کشت چغندر قند پائیزه اختصاص یافته است که امید آن می رود با نظارت فنی کارشناسان حداکثر بهره وری و عملکرد با عیار مناسب از این مزارع عاید کشاورزان زحمت کش گردد . در این بازدید اظهار امیدواری گردید کارخانه های قند بتوانند به ظرفیت اسمی خود در تحویل چغندر دست یابند .  

IMG 0121

IMG 0122

IMG 0129

IMG 0131

IMG 0134

IMG 0142

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25045

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *