اجرای طرح کاداستر؛ منجر به صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی داراب می شود

کاداستر

اجرای طرح کاداستر؛ منجر به صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی داراب می شود

معاون سازمان و مدیرجهادکشاورزی شهرستان با اشاره به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در شهرستان برای اراضی کشاورزی گفت: استفاده از این طرح باعث ثبت مالکیت، ثبت نوع کاربری و در نهایت، صدور سند مالکیت تک برگی می شود.

احمدرضا صالحی گفت :کاداستر به منظور مدیریت اراضی در دو مرحله انجام می شود، نخست شامل ثبت و تعیین مالکیت و تعیین حدود موقعیتی و مساحت زمین بوده که در این گام، با انجام عملیات نقشه برداری کاداستر، منجر به صدور اسناد تک برگ می‌شود. طرح کاداستر با نقشه برداری ثبتی انجام می‌شود و به این دلیل که یک کار حقوقی به شمار می‌رود، مبنای صدور سند مالکیت قرار می‌گیرد. در مرحله دوم ، از آن جایی که حدود زمین مشخص و تعیین شده و مالکیت آن نیز تثبیت می‌شود، می‌توان با یک پارچه سازی و تجمیع اراضی، میزان بهره وری در تولید محصولات را افزایش داده و به نوعی، حالت گذرا از کشاورزی سنتی، به صنعتی می‌باشد.

صالحی بااشاره به اینکه کشاورزی در روستا‌ها سهم عمده‌ای از تولید و اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد افزود: درحال حاضر قرارداد تهیه نقشه زمین های کشاورزی بین سازمان اموراراضی و دو شرکت پارس چگالش و شرکت صدر آب فارس منعقد شده که بدون دریافت وجهی از کشاورزان این کار انجام می شود و می‌توان به توسعه‌ی این مناطق کمک کرده و درآمد و اشتغال پایدار برای آن‌ ها داشته باشد و از شوراها، دهیاران وکشاورزان تقاضا می شود با این دو شرکت همکاری لازم را داشته باشند.

وی هدف از اجرای طرح کاداستر، را جمع آوری آمار و اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین محدوده‌ی ملکی برای احراز و تثبیت مالکیت و تعیین حدود زمین‌های ملی و شخصی دانست و مهمترین مزیت‌هایی این طرح به موارد زیر اشاره کرد:

-1 تهیه‌ی نقشه‌ی کاداستر اراضی کشاورزی و ایجاد پایگاه جامع و یک پارچه‌ی داده اطلاعات مکانی و توصیفی

۲تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی

۳برنامه ریزی جهت مدیریت یک پارچه‌ی اراضی (مدیریت و استفاده‌ی بهینه از اراضی)

۴ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی

۵صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی

۶شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی

۷فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

۸بسترسازی جهت تعیین الگوی کشت، بهره برداری بهینه و افزایش تولید محصولات کشاورزی

index

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25163

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *