بازدید از مزارع گندم جهت ردیابی و پایش بیماری مهم و خسارت زا

p bimari 1

بازدید از مزارع ‘گندم جهت ردیابی و پایش بیماری مهم و خسارت زا

     به گزارش روابط عمومی شهرستان: رضوی از موسسه تحقیقات کشاورزی کشور، خانم خرسندی از دفتر مجری طرح گندم کشور، امیری مدیر حفظ نباتات استان و کارشناس حفظ نباتات شهرستان از مزارع گندم شهرستان بازدید به عمل آوردند. در این بازدید بیماری های مختلفی از جمله زنگ زرد (خطی)، زنگ قهوه ای (برگ)، زنگ سیاه (ساقه)، Tan Spot، سپتریوز و پاخوره و … مشاهده گردید که علت گسترش بیماری های زنگ، مربوط به باران های بهاره و مساعد بودن شرایط جوی در ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد.

خانم نیکنام کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان گفت: علائم زنگ ها به صورت جوش ها و لکه های خشک و پودری به رنگ های زرد، قرمز و سیاه قابل مشاهده بوده که اندازه انها روی ارقام مختلف در درجات حرارتی، رطوبتی و نژادی متفاوت می باشد.

وی افزود: زنگ ها خسارت های فراوانی به گندم وارد می کنند که علاوه بر کاهش محصول، ارزش علوفه را نیز تقلیل داده و از قدرت رشد گیاه و ریشه زائی آن می کاهد و گاهی می تواند برای دام ها نیز سمی باشد. یکی از بهترین و موثرترین و مقرون به صرفه ترین راه های کنترل این بیماری استفاده از ارقام مقاوم، از بین بردن علف های هرز و کانون های اولیه آلودگی می باشد. کشاورزان با مشاهده علائم می توانند با مشورت یا مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلنیک های گیاهپزشکی مبارزه شیمیایی را با قارچ کش هایی مثل آرتیا، آمیستاراکسترا، فالکن، فولیکور، تیلت و ایمپکت و … در مرحله تورم خوشه انجام دهند. استفاده متعادل از کود های ازته نیز راه حل مناسبی می باشد.

p bimari 2

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25492

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *