برگزاری شورای کشاورزی مشترک شهرستانهای ممسنی و رستم

m 

برگزاری شورای کشاورزی مشترک شهرستانهای ممسنی و رستم

     به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رستم : جلسه شورای کشاورزی مشترک شهرستانهای ممسنی و رستم در محل سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی با حضور ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی ، حسینی فرماندار شهرستان رستم ، امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی ، علی گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم و اعضاء شورای کشاورزی برگزار گردید .

ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی گفت : تشکیل جلسات مشترک در خصوص بخش کشاورزی با توجه به مشترکات فراوان دو شهرستان قابل تقدیر است . نبود مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستانهای ممسنی و رستم با توجه به پتانسیل آب و خاک موجود یکی از حلقه های مفقوده توسعه بخش کشاورزی در ممسنی و رستم می باشد .

وی افزود : تغییر الگوی کشت به جای ممنوعیت کشت محصولات زراعی ، جلوگیری از تصرف اراضی بستر رودخانه فهلیان توسط سودجویان و معرفی آنان به مراجع قضایی و جمع آوری پمپهای غیرمجاز در مسیر رودخانه فهلیان از مواردی است که متولیان امر باید به دقت مورد بررسی و اقدام قرار دهند .

حسینی فرماندار شهرستان رستم گفت : دردهای مشترک دو شهرستان ممسنی و رستم با توجه به مشترکات قوی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با برگزاری جلسات مشترک و تعامل مثبت دستگاههای اجرایی یکی از راه حل های بدون هزینه و اثرگذار خواهد بود . مدیریت بحران زمانی صورت پذیرد که ما به بحران برخورد نکرده باشیم و مزیت مدیران توانمند شناسایی عوامل بحران زا قبل از وقوع بحران می باشد .

وی افزود : محصولات جایگزین کشت محصولات پرآب بر تابستانه می بایست حداقل هایی را دارا باشد ، از جمله تضمین خرید ، بیمه محصولات و سوددهی کافی برای بهره برداران تا کشاورزان با امید و استقبال از الگوی کشت اعلام شده بتوانند مدیریت منابع آب را به نحو شایسته انجام دهند .

امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی گفت : بر اساس تقسیم بندی محصولات سبزی و صیفی و ابلاغ سطح زیر کشت این گونه محصولات توسط سازمان متبوع مققر شده با جلوگیری از انتقال آب به خارج از کروکی مدیریت منابع آب در زمینه کشت محصولات سبزی و صیفی به خوبی انجام شود .

علی گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت : مدیریت جهاد کشاورزی رستم بر اساس برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی فارس نسبت به تقسیم بندی کشت محصولات سبزی و صیفی بر اساس موتور پمپهای مجاز و سطح زیر کشت کروکی موتور پمپها اقدام نموده است .

وی افزود : الگوی کشت با توجه به وضعیت آبی و خاکی شهرستان برای محصولات پر آب بر ، استفاده از کشتهای نوین ، آموزش مدیریت منابع آب از جمله مواردی است که در مدیریت جهاد کشاورزی رستم به جد مورد پیگیری و در حال عملیاتی شدن می باشد .

ایشان گفت : برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه فهلیان ، جمع آوری پمپ های غیر مجاز در مسیر رودخانه فهلیان از مواردی است که می بایست توسط دستگاههای اجرایی ذیربط مورد توجه قرار گیرد .

محمود حسینی مسئول نظام صنفی کشاورزی شهرستان رستم گفت : با توجه به سهم پنجاه درصدی شهرستان رستم از سهام آب رودخانه فهلیان متاسفانه با کشت اراضی ، پمپهای غیر مجاز در مسیر رودخانه فهلیان و انتقال آب با کانالهای غیر مجاز به اراضی دیم و برداشت از شن و ماسه رودخانه فهلیان زمینه رسیدن آب به پایین دست را دچار اختلال نموده اند .

ایشان گفت : از شورای کشاورزی دو شهرستان انتظار میرود با توجه به نزدیکی کشت کلزا در شهرستان رستم تمهیداتی اندیشیده شود تا روند انتقال آب به پایین دست به سهولت انجام پذیرد .

نوذری مسئول نظام صنفی شهرستان ممسنی گفت : با استفاده از کشتهای نوین به خصوص کشت خشکه کاری و ردیفی برنج به جای غرقابی از منابع آبهای زیرزمینی حفاظت کنیم .

بدری ریاست اداره آبیاری گفت : اداره آبیاری با توجه به کمبود امکانات و نیروی انسانی تا کنون نسبت به وظایف ذاتی خود با قدرت عمل نموده و آماده همکاری با شورای کشاورزی می باشد . 

m 1

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25560

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *