همایش یکروزه سازگاری با کم آبی

همیش

 

همایش یکروزه سازگاری با کم آبی در شهرستان رستم

     به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رستم : همایش یکروزه سازگاری با کم آبی در شهرستان رستم با حضورمهندس حسینی فرماندار شهرستان رستم ، دکترصالح جهرمی معاون آب منطقه ای فارس، پروفسوررئیسی استاد دانشگاه ، دکتر گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم ، آقای نوذری دادستان، دکتراسلامی نژاد مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ، دهیاران و بهره برداران کشاورزی برگزار گردید .

حسینی فرماندار شهرستان رستم ضمن خیر مقدم به مهمانان گرامی ، کشاورزان و اصحاب رسانه گفت : شهرستان رستم بدون داشتن سیستم اداری مدیریت منابع نمی تواند جوابگوی مشکلات عدیده بهره برداران کشاورزی باشد . ایشان از کشاورزان تقاضا کرد با مدیریت منابع آب و کشت محصولات کم آب بر نسبت به آینده سرزمین خود بی تفاوت نباشند .

نوذری دادستان شهرستان رستم گفت : با توجه به آیات قرآنی و قوانین موضوعه در کشور در خصوص آب و بهره برداری از منابع آبی، کشاورزان را به رعایت قانون در حوزه آب و برداشت از منابع آبی توصیه نمود .ایشان به افرادی که مبادرت به انتقال آب ، برداشت غیر مجاز ، نصب منصوبات خارج از مندرجات پروانه می نمایند هشدار دادند .

صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای فارس گفت : استان فارس با داشتن 88 هزار و 587 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز به تعداد 16 استان کشور دارای چاه آب کشاورزی است . شهرستان رستم دارای 1211 حلقه چاه مجاز و96 حلقه چاه غیر مجاز است که سطح ایستایی آب حدود 2 متر نسبت به سال گذشته و 9 متر نسبت به یازده سال گذشته در اثر برداشت بی رویه از دشتها پایین رفته است .

وی افزود : از سال 93 تاکنون 7 حلقه چاه عیر مجاز در شهرستان رستم توسط مقامات قضایی مسدود گردیده است و مابقی آن به صورت جدی در دستور اداره منابع آب است . کشور های همسایه ایران در سالهای اخیر آبهای سطحی خود را که به داخل ایران می آمد مهار کرده اند و این امر وضعیت خشکسالی را در کشور تشدید کرده است .

وی متوسط بارندگی 49 سال گذسته فارس را با احتساب خشکسالی 10 ساله اخیر 303 میلیمتر عنوان کرد و اظهار کرد : کسری آبهای زیر زمینی در استان حدود 700 میلیون متر مکعب است . البته میانگین بارندگی شهرستان باروند کنونی متاسفانه از میانگین استانی هم کمتر است .

صالح جهرمی گفت : با وجود اقلیم خشک و نیمه خشک ایران راهی جز سازگاری با کم آبی نمی توان متصور شد و استفاده از کنتور حجمی ، محصولات کم آب بر و مدیریت بهینه منابع آب از راههای برون رفت از وضیعت موجود است .

رییسی استاد برجسته دانشگاه وو پدر علم هیدروژوئولوژی گفت : بر اساس بررسی های علمی کارشناسان حوزه آب برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به کسری مخازن آب زیر زمینی شده که مشکلات ناشی از این وضعیت روند توسعه فعلی را با مخاطره جدی مواجه کرده است . شهرستان رستم در وضعیت موجود جزء دشتهای ممنوعه فارس نیست ، اما برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی ظرف سی سال آینده و ضعیت شهرستان رستم هم طراز وضعیت کنونی شهرستان جهرم با عمق چاه های 300 متری مواجه خواهد شد .

رییسی افزود : آمار بارندگی در استان فارس و شهرستان رستم روند نزولی داشته و با الطبع تزریق آب به منابع آبهای زیر زمینی ، دشتهای رستم یک و دو را با مشکل مواجه کرده است . براساس منابع علمی ما به اندازه بارشهای سالیانه حق برداشت از منابع آبهای زیر زمینی را داریم که این مهم متاسفانه اتفاق نمی افتد .

ایشان افزودند : ما به عنوان بهره بردار دو راه پیش رو داریم ، یکی ادامه وضعیت موجود که نهایت امر تشدید فشار بر منابع آب با استمرار خشکسالی و راه حل دیگر مدیریت منابع آب و برداشت از منابع زیر زمینی را با میزان بارش سالیانه هماهنگ کنیم . مشکل دیگری که کشاورزان درگیر آن خواهند بود با استفاده بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی کیفیت آب به شدت مورد تاثیر قرار گرفته و به عبارتی مورد استفاده گیاه نخواهد بود .

ایشان در ادامه گفت : مسابقه در حفر چاه های جدید و کف شکنی در دشت رستم تنها منجر به برداشت بیشتر از منایع موجود خواهد شد و فشار را بر سفره آب زیر زمینی دشت افزایش خواهد داد .از راههای برون رفت از وضعیت موجود استفاده از کنتور حجمی آب ، کشت محصولات کم آب بر ، کشت گیاه هان دارویی ، تغییر الگوی کشت،کشت محصولات گلخانه ای و از همه مهمتر برداشت به اندازه بارش سالیانه از منابع زبر زمینی عنوان نمودند .

علی گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: در خصوص راه کارهای کاربردی و عملی سازگاری با کم آبی از جمله انجام تغییر الگوی کشت ، احداث گلخانه ، اجرای آبیاری نوین ، افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از دانش کشاورزی ، اجرای طرحهای ابخیزداری ، بکاربردن شیوه های حفظ رطوبت خاک مثل انجام مالچ در باغات و نت هاوس جهت کاهش تبخیر آب از باغات ، افزایش ضریب مکانیزاسیون در عرصه کشاورزی و نهایتا” نصب کنتور حجمی هوشمند جهت اعتدال در مصرف آب کشاورزی صحبت نمودند .

 

همایش1

 

همایش 3

همایش 5

همایش 4

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=25567

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *