در بازدید سفر یکروزه معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی و هیئت همراه مشکلات کشاورزی شهرستان سپیدان بررسی شد

روز سه شنبه مورخ 5/5/95 آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی ، جلالی رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور، رضوی مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و جمعی از مدیران و مسئولان ارشد استانی با حضور در شهرستان سپیدان به بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان پرداختند.

در این سفر یکروزه علاوه بر بازدید از مزارع کشاورزی، باغی، دامی و مراتع شهرستان سپیدان طی جلساتی که در بخش بیضا و همچنین در محل فرمانداری شهرستان سپیدان برگزار شد نمایندگان کشاورزان و بهره برداران به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

محمد بوستانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان ضمن ارائه یک گزارش کوتاه از وضعیت کشاورزی شهرستان سپیدان مهمترین خواسته های جامعه کشاورزی این شهرستان را برشمرد.وی عنوان کرد با توجه به موقعیت کوهستانی شهرستان سپیدان بیشتر اکوسیستم های طبیعی این شهرستان در اراضی شیبدار واقع شده که آماج تخریبهای انسانی و طبیعی قرار گرفته است که علاوه بر فرسایش و از دست رفتن خاک به دلیل انجام شخمهای نامناسب توسط تراکتور خسارات جانی هم درپی داشته است . تغییر کاربری این اراضی به باغات میوه دیم علاوه بر اینکه از بروز سیلابهای فصلی جلوگیری می کند، اشتغال نیروی انسانی، احیائ پوشش گیاهی و حفظ منابع ارزشمند خاک را نیز به دنبال دارد. وی افزود در سال گذشته با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 8/13 هکتار از این اراضی بطور الگویی به باغات مثمر دیم تبدل شده و در سال 95 توانایی احداث حداقل 400 هکتار باغ مثمر دیم در این اراضی وجود دارد. ایشان مهمترین مشکل در اجرای این پروژه را طرح موضوع توسط اداره منابع طبیعی در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی جهت واگذاری اراضی از طریق ماده 3 عنوان کرد.خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور، بهره وری از اراضی شیبدار را یکی از سیاستهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود استان فارس در این راستا یکی از اولویتهای اصلی در بین اراضی شیبدار در سطح کشور است که امیدواریم با مشارکت خود مردم بتوانیم ساماندهی آنرا عملیاتی کنیم. وی همچنین عنوان کرد در صورت مطرح شدن مشکلات اراضی اختلافی در کارگروه توسعه باغات در اراضی شیبدار، این اراضی در اولویت نخست قرار دارد.

محمد بوستانی مدیر جهاد کشاورزی سپیدان از دیگر مشکلات بخش کشاورزی شهرستان سپیدان را هدر رفت آب چشمه سارها و رودخانه ها در فصول سرد سال دانست و عنوان کرد ایجاد حوضچه های تغذیه مصنوعی کمک بزرگی به ذخیره آب این چشمه ها در فصول سرد سال می نماید.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور ضمن بازدید از منطقه غوره دان بخش بیضا اجرای پروژه های آبخیزداری را در این منطقه امری ضروری عنوان کرد.

از دیگر مسائل مطرح شده توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در حضور معاون پارلمانی وزرات جهاد کشاورزی و هیئت همراه کمک به توسعه پوشش دار کردن کانالهای سنتی شبکه های آبیاری و همچنین توسعه و تجهیز مزارع پرورش ماهی این شهرستان بود.

بوستانی با بیان این مطلب که شهرستان سپیدان با تولید 3600 تن ماهی در سال رتبه اول تولید ماهی قزل آلا را درسطح استان دارا می باشد افزود ورود ماهی های وارداتی باعث افت شدید قیمت ماهی و ضرور و زیان به بهره برداران گردیده است.

آقایی معاون پارلمانی وزرات جهاد کشاورزی ضمن عنوان این مطلب که استان فارس قطب کشاورزی کشور می باشد افزود حمایت از طرح های کشاورزی و تولیدات داخلی رمز موفقیت توسعه بخش کشاورزی است. وی با اشاره به پتانسیلهای خوب کشور در بخش کشاورزی گفت مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد که با همکاری و تعامل تمامی مجموعه های بخش کشاورزی کمک شایانی به این بخش خواهد شد.

در ادامه جلسه رضوی مدیر عامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی ضمن برشمردن نقاط قوت شهرستان سپیدان و وجود پتانسیلهای بالقوه این شهرستان در همه زیربخشهای کشاورزی عنوان کرد که شهرستان سپیدان از جمله اولین شهرستانهایی بود که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در آن ایجاد شد اما به دلیل وجود مشکلاتی فعال نشد. این مقام مسئول افزود با تصویب مجلس شورای اسلامی درصدی از اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان در قالب کمکهای فنی و اعتباری به صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تعلق می گیرد و علاوه بر این مشارکت دولت در صندوقهای حمایت از بخش کشاورزی تا چهل و نه درصد افزایش می یابد که این موارد نوید بخش حمایت از توسعه بخش کشاورزی می باشد.

شایان ذکر است که در این سفر یک روزه هیئت مذکور از مرکز جمع آوری شیر نمونه استانی در بخش بیضا، گلخانه یک هکتاری گل رز در حال احداث، کانالهای شبکه آبیاری و منطقه غوره دان بیضا بازدید بعمل آوردند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26300

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *