بررسی مسایل و مشکلات بهره برداران بخش بیضا

روز دوشنبه 5 مهر ماه 95 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در جلسه ای که در بخش بیضا با حضور فرماندار شهرستان و مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس و نماینده بهره برداران تشکیل شد به بررسی مسایل و مشکلات بهره برداران تحت پوشش چشمه حسین آباد سراب این بخش پرداختند.

محمد بوستانی گفت چشمه حسین آباد سراب با شبکه ای به طول 60 کیلومتر 2600 هکتار از اراضی زراعی و باغی یازده روستای بخش بیضا را مشروب می کند که تا کنون کانال کشی و پوشش جداول 45 کیلومتر از این شبکه از محل اعتبارات دولتی و خودیاری مردم اجرا شده است و مابقی نیز در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی می باشد که در صورت تامین اعتبار اجرا خواهد شد.

وی، هدف از پوشش‌دار کردن کانال‌های آبیاری را کاهش تلفات نشت آب از آن‌ها دانست و افزود: حفظ آب، تثبیت بستر و خاکریز کانال، سهولت آبگیری از کانال، سهولت انتقال آب در زمین‌های دارای شیب کم نسبت به کانال‌های بدون پوشش، توزیع عادلانه آب، جلوگیری از وارد شدن آب‌های زیرزمینی آلوده، کنترل رویش علف‌های هرز و جلوگیری از ماندابی شدن زمین‌های مجاور مسیر کانال از دیگر مزایای پوشش بتنی کانال‌های انتقال آب است.

این مقام مسئول در ادامه افزود یکی از مهمترین درخواستهای بهره برداران این بخش ذخیره آب چشمه در زمان عدم نیاز جهت تغذیه سفره آب زیرزمینی می باشد. یکی از راهکارهای حفاظت از منابع آب های زیر زمینی، احداث طرح های تغذیه مصنوعی است.

     به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، پروژه های تغذیه مصنوعی با اهداف جبران افت، کسری مخزن و اضافه برداشت از سفره های آب های زیر زمینی ، جلوگیری از پیش روی آب شور ناشی از پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی، کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی و جلوگیری از خروج آب های سطحی مازاد در فصول غیر زراعی و استفاده بهینه از آنها اجرا می شوند.

در این جلسه مصوب شد که در جلسه ای مشترک با سازمان آب منطقه ای فارس ، اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی پروژه بررسی و در صورت وجود شرایط مساعد ، اجرای آن عملیاتی شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26320

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *