پرورش ماهی قزل آلا در حوضچه های مدار بسته

پرورش ماهی در سیستم مدار بسته روشی نوین برای آبزی پروری در جهان می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در حاشیه بازدید از مزرعه پرورش ماهی مدار بسته در روستای رودبال ضمن بیان مطلب فوق افزود: در این سیستم پرورشی از روش عمل آوری آب برای استفاده مجدد در پرورش ماهی استفاده می شود.

محمد بوستانی گفت : هدف کلی در یک سیستم مداربسته پرورش آبزیان، استفاده مجدد از آب و افزایش تراکم ماهی در استخرهای پرورشی است. طبق محاسبات انجام شده، با احیای مجدد آب و ایجاد شرایط زیست مناسب در استخرها، با تراکم بالا می توان مصرف آب را تا یک هفتادم کاهش داد که این خود در پرورش ماهی و فراگیر کردن آن در مزارعی که آب و زمین مختصری دارند، تحول بوجود می آورد.

وي از مزاياي سيستم مداربسته را كمترين نياز به آب دانست و افزود با يك ليتر در ثانيه آب ورودي، مي توان ۵۵ تن در سال ماهي توليد كرد، همچنین در این سیستم نياز به فضاي اندك می باشد بطوریکه  در ۹۰۰ مترمربع ۵۵ تن توليد انجام مي شود و سيستم از لحاظ قرنطينه و ايمني بالا بوده كه مي توان گونه هاي مختلف ماهي را در اين سيستم توليد كرد.

وی عنوان کرد از دیگر مزایای این روش استفاده از پساب ماهي  پس از عبور از  سيستم تصفيه، به باغات پایین دست جهت توليد محصولات ارگانيك باغي مي باشد. با توجه به اين كه اين پساب حاوي فسفر و نيتروژن غني شده مي باشد نقش بسزايي در ارتقا كيفيت و كميت محصولات باغی دارد.

بوستانی تاكيد كرد: طبق بررسي هاي انجام شده به ازاي هر تن غذاي داده شده به ماهي ۳۰۰ كيلوگرم در مصرف كودشيميايي كشاورزان صرفه جویی مي شود.

مدير جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان ،سيستم مداربسته را روشي عنوان كرد كه در آن آب بعد از اينكه وارد استخر پرورش ماهي شد، پس از خروج از استخر، اصل تصفيه از جمله حذف فضولات جامد ازطريق فيلتر مكانيكي ، حذف فضولات محلول از طريق باكتري هايي كه در سيستم وجود دارد بيوفيلتر و فيلتر چكه اي حذف دي اكسيدكربن انجام مي شود. 

بوستانی خاطر نشان  كرد: در سيستم مداربسته توليد در همه فصول سال انجام پذير است و سرما و گرما تاثيري در فرايند توليد ندارد و در مصرف آب هاي زيرزميني نيز صرفه جويي مي شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26332

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *