هواشناسی کشاورزی مهمترین فراموش شده بخش کشاورزی

مسئولین ادارات، واحدها و مراکز مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با هماهنگی اداره ترویج از اداره هواشناسی این شهرستان و دستگاههای مربوطه بازدید کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان هدف از این بازدید را آشنایی و بحث و تبادل نظر کارشناسان در استفاده از داده های هواشناسی و اهمیت آن در توسعه بخش کشاورزی بیان کرد.

محمد بوستانی گفت آگاهی به موقع از وضعیت جوی علاوه بر اینکه بر تاریخ کشت مناسب تاثیر می گذارد در تعیین نیازهای آبی گیاه، تعداد دفعات آبیاری و میزان آنها نیز اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی است اظهار داشت در شرایط خشکسالی به منظور بهره برداری مناسب از عوامل تولید و رسیدن به بازده اقتصادی مطلوب محصولاتی باید برای کاشت انتخاب شوند که با شرایط اقلیمی منطقه سازگار باشند.

بوستانی در ادامه گفت یکی از بلایای اقلیمی که در سالهای اخیر خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی وارد نموده تغییر دمای ناگهانی و بروز سرمازدگی در محصولات کشاورزی است.

این مقام مسئول اظهار داشت  وجود سيستم اطلاع رساني منسجم جهت انتقال پيش‌بيني و پيش‌آگاهي‌هاي اداره هواشناسی و اخطاريه‌هاي صادره از مراكز پيش‌بيني وضع هوا می تواند تا حدودی در جلوگیری از خسارت موثر باشد.

وی در پایان پیشنهاد داد به منظور افزايش بهره‌وري در توليدات زراعی و همچنين كاهش ضايعات توليد در مراحل مختلف لازم است سیستم هشدار و اعلام وضعیت اضطراری به کمک رسانه های ارتباط جمعی به منظور اطلاع رسانی به کشاورزان و دامداران ایجاد شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26334

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *