اولویت تشکیل تعاونی باغداران در سپیدان

جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان سپیدان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد. در این جلسه مسائل و مشکلات باغداران و سردخانه داران در خصوص فرآوری و نگهداری محصولات باغی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، این جلسه به ریاست حسن همتی فرماندار شهرستان سپیدان و رئیس کارگروه، و با حضور محسن علیزاده نماینده مردم شریف شهرستانهای سپیدان و بیضا، محمد حسین علیزاده مسئول دفتر نماینده، مهدی نصیری مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، مسئولین مربوطه و جمعی از نمایندگان باغداران و سردخانه داران، در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

فرماندارشهرستان سپیدان در این جلسه بر ضرورت تشکیل تعاونی باغداران در شهرستان تأکید کرد و گفت: به منظور ساماندهی تولید، بازاریابی و بازاررسانی محصولات باغی در شهرستان سپیدان که به عنوان قطب تولید برخی محصولات از جمله سیب، محسوب می شود، تشکیل این تعاونی از اولویت های اصلی به شمار می آید.

حسن همتی با اشاره به مواردی از جمله شفافیت مفاد قرارداد منعقده بین سردخانه داران و باغداران، رعایت تعرفه ها و دستورالعمل اعلامی انجمن سردخانه داران و نظارت ادارات جهادکشاورزی و صمت و اهتمام بیشتر سردخانه داران بر کیفیت نگهداری محصولات باغی، افزود: توجه و تأکید بر این موارد ضروریست.

به گفته رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان سپیدان، باغداران و سردخانه داران نگهداری محصولات باغی، لازم و ملزوم یکدیگرند و قطعاً مسائل و مشکلات زیادی از جمله هزینه های نگهداری یک سردخانه وجود دارد، ولی باغداران انتظار دارند که سردخانه داران احترام متقابل آنها را داشته باشند.

باغداران و سردخانه داران، حلقه های اصلی چرخه تولید محصولات باغی

در ادامه نماینده مردم شریف شهرستانهای سپیدان و بیضا، در این جلسه باغداران و سردخانه داران را به عنوان حلقه های اصلی چرخه تولید محصولات باغی در کشور معرفی کرد و با اشاره به نقش واسطه گران در فروش محصولات باغی گفت: این حلقه می بایست به گونه ای برنامه ریزی شود که تولید کننده و باغدار بتواند محصول خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به فروش برساند.

محسن علیزاده بر لزوم راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی در این شهرستان تأکید کرد و خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی را به عنوان یکی از مشکلات بخش کشاورزی برشمرد.

این مقام مسئول افزود: می بایست با تلاش در فرآوری محصولات باغی و راه اندازی صنایع تبدیلی، در خصوص فرآوری بخشی از محصولات باغی شهرستان، اهتمام ورزیم.

مقام اول تولید سیب در استان

در ادامه این جلسه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با بیان اهمیت و جایگاه تولیدات باغی شهرستان، به مقام اول تولید سیب در استان فارس اشاره کرد و گفت: شهرستان سپیدان با برداشت بیش از ۲۳۰ هزارتن محصول سیب از باغات میوه، رتبه اول را در تولید این محصول باغی به خود اختصاص داده است.

مهدی نصیری با تأکید بر اقدامات همه جانبه مدیریت جهاد کشاورزی در توجه به تولیدات باغی شهرستان، نقش باغداران و سردخانه داران را مکمل همدیگر دانست و برخی از برنامه های اجرایی جهادکشاورزی شهرستان را جهت توسعه در حوزه صنایع تبدیلی-تکمیلی و سردخانه ها و در راستای حمایت از باغدارن، بیان کرد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26793

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *