برداشت بیش از هزار تن بادام از باغ های دیم سپیدان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از تولید 1100 تن محصول از بادامستان های دیم این شهرستان خبرداد و گفت: برداشت بادام از سطح 1100 هکتار از باغ های این شهرستان در شهریور ماه به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، مهدی نصیری اظهار کرد: ارقام سنگی، مامایی و کاغذی از ارقام این میوه خشک در باغ های شهرستان هستند که رقم سنگی عمده ترین آنهاست.

وی، با بیان اینکه رقم سنگی یکی از مقاوم ترین ارقام بادام است، افزود: این رقم از محبوبیت زیادی در بین باغداران برخوردار است و با داشتن پوسته چوبی و بسیار سخت در برابر کم آبی و آفات و بیماری ها، مقاوم و نسبت مغز به پوست در آن 28 درصد است.

نصیری، با اشاره به متوسط عملکرد یک تن محصول خشک در هر هکتار از باغ های این میوه، ابراز کرد: رقم مامایی رقمی متوسط گل است که رسیدن میوه آن زود هنگام و از بازارپسندی بالایی برخوردار و مناسب مناطق معتدله و سرد سیر است.

این مقام مسئول تأکید کرد: عمده باغ های بادام، در بخش مرکزی این شهرستان تجمع یافته است که 100 درصد این باغ ها به کشت دیم اختصاص دارد و عمدتاً در اراضی شیبدار احداث شده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی شهرستان و وجود اراضی کم بازده و شیبدار دیم و با هدف حفظ منابع آب و خاک، کمک به تولید و اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به کلان شهر ها، عمده باغ های دیم بادام در این شهرستان، در اراضی شیبدار احداث شده اند.

وی افزود: بادام تولیدی در این شهرستان، به دلیل استفاده از کودهای آلی و کمپوست و حداقل استفاده ازکودهای شیمیایی و سموم دفع آفات، در زمره محصولات سالم به شمار می آید.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26832

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *