پیش بینی برداشت 200 هزار تن محصول در قطب تولید سیب فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: باغ های سیب این شهرستان در حال برداشت است و پیش بینی می شود امسال بالغ بر 200 هزار تن محصول از سطحی قریب به 7000 هکتار، تولید و روانه بازارهای مصرف شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، مهدی نصیری اظهار کرد: عملیات سیب چینی ارقام بهاره، از خرداد ماه آغاز و در تیر ماه به پایان می رسد و برداشت ارقام پاییزه از نیمه دوم شهریور ماه تا آذر ماه همچنان ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به جایگاه نخست شهرستان سپیدان در تولید و سطح زیر کشت سیب در استان فارس، بیان کرد: سیب تولیدی در این شهرستان با میانگین عملکرد 30 تن در هکتار، جهت تازه خوری و تولید محصولات فرآوری از قبیل برگه، لواشک، کمپوت، آب میوه و پوره، بارگیری می شود.

نصیری تصریح کرد: احداث باغ های سیب عمدتاً توسط نهال های پیوندی که مرسوم ترین پایه ها بذری هستند انجام می شود.

به گفته وی، ارقام بهاره و تابستانه در باغ های سیب این شهرستان؛ گلاب، قندک و شیخی و ارقام پاییزه رد دلیشز و گلدن دلیشز مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه سیب سپیدان به دلیل شرایط اقلیمی خاص، از طعم و عطر مطلوب و انبارمانی بالایی برخوردار است افزود: بخش عمده ای از سیب تولیدی این شهرستان جهت تازه خوری به میادین میوه و تره بار استان های مجاور صادر و درصد کمتری جهت تأمین سیب شب عید روانه سردخانه ها می شود.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت ویژه احداث و گسترش واحد های صنعتی فرآوری و نگهداری این محصول، به منظور ارزش افزوده و جلوگیری از خروج محصول تولیدی به صورت خام، ابراز کرد: با توجه به توسعه باغ ها و افزایش سطح زیر کشت، گسترش این صنایع از قبیل سردخانه ها و صنایع تبدیلی، در اولویت برنامه های اجرایی جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

مد‌‌یر جهاد‌‌ کشاورزی شهرستان سپید‌‌ان با بیان این که د‌‌ر حال حاضر تنها 6 واحد‌‌ سرد‌‌خانه به ظرفیت 30هزارتن د‌‌ر این شهرستان فعال هستند‌‌، اظهارد‌‌اشت: این بد‌‌ین معناست که تنها به اند‌‌ازه 15د‌‌رصد‌‌ میزان تولید‌‌ شهرستان ظرفیت ذخیره سازی وجود‌‌ د‌‌ارد‌‌.

نصیری همچنین از فعالیت یک واحد‌‌ فراوری د‌‌ر سپید‌‌ان خبر د‌‌اد‌‌ و افزود‌‌: با رایزنی های صورت گرفته برای احد‌‌اث سه سرد‌‌خانه د‌‌یگر به ظرفیت های 9 هزار تن درد‌‌و واحد‌‌ و سه هزار تن دریک واحد‌‌ فرایند‌‌ جذب سرمایه گذار انجام شد‌‌ه است.

به گفته وی، سرمایه گذاری د‌‌ر زمینه ایجاد‌‌ یک واحد‌‌ تولید‌‌ چیپس میوه نیز انجام خواهد‌‌ شد‌‌.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26848

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *