اجرای طرح p.v.s گندم و جو با هدف افزایش عملکرد در بیضا

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از اجرای طرح مشارکتی «پی وی اس» گندم و جو در دو مزرعه به مساحت یک و نیم هکتار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا، صدیقه مویدی ضمن اشاره به اینکه با بررسی تمامی مراحل مورفولوژیکی و فنولوژیکیلاین های امیدبخش در مزارع کشاورزان و بررسی صفات مورد تحقیق، پس از نامگذاری، رقم مورد نظر وارد چرخه بذری استان می شود، افزود: در واقع این طرح به معنی انتخاب مشارکتی نوع ارقام است که با مشارکت کشاورز انجام می‌شود و کشاورز تصمیم می‌گیرد که کدام رقم برای کشاورزی وی سازگار و مناسب‌تر است.

به گفته وی: طرح پی وی اس گندم با همکاری کشاورز پیشرو منطقه با کشت 4 رقم: طلایی ، ترابی، امینو فرین در مقایسه با رقم شاهد سیروان در دو تکرار بصورت کشت روی پشته های عریض و طرح پی وی اس جو با 4 رقم: گلشن، ارمغان، مهر و به رخ و 4 لاینM-95-5, ) وM-96-15, و M-96-16, و MB-90-5(در مقایسه با رقم شاهد (ریحان 03) اجرا شده است.

مویدی با توجه به ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت اجرای این طرح در ارتقای عملکرد محصولات کشاورزی عنوان کرد: از اجرای این طرح و تجربیات آن می‌توان برای سایر پارامترهای مؤثر در کشاورزی و زراعت، نیازسنجی کود، شناخت بهترین رقم، مقاومت نسبت به آفات و بیماری ها و دیگر موارد مربوط به تولید محصولات زراعی بهره برد و این روش هر روز در حال توسعه است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با مشارکت کشاورزان در انتخاب بهترین ارقام و ترویج کشت آنها شاهد افزایش چشمگیر در تولید محصول گندم و جو در منطقه باشیم.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26923

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *