مرمت و بازسازی قنات “شعبانی” در سپیدان به پایان رسید

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از پایان عملیات احیاء و مرمت قنات “شعبانی” در منطقه ابنو بخش همایجان این شهرستان خبر داد و گفت: این قنات در سال گذشته کاملاً خشک بوده است که با اجرای عملیات احیاء به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، شهاب الدین صالحی با اشاره به طول 420 متری این رشته قنات اظهارکرد: کار باز سازی قنات “شعبانی” با هزینه 3050 میلیون ریالی از محل اعتبارات خشکسالی در قالب اسناد خزانه اسلامی (اخزا 007) تأمین شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به دنبال این اقدام عمرانی 15 هکتار از اراضی پایین دست متعلق به 8 خانوار از نعمت آب بهره مند و کشاورزی در آن رونق می یابد، تصریح کرد: با مرمت رشته قنات موصوف دبی آب از دهانه خروجی قنات از صفر به ده لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

به گفته وی؛ به منظور احیاء رشته قنات “شعبانی” در طول مسیر، عملیات های ریزش برداری، لایروبی کانال، کول گذاری و ترمیم میله چاه انجام شده است.

صالحی با تأکید بر اهمیت کاریز، این کهن ترین سیستم آبیاری جهان به عنوان میراث کهن ایران زمین، بیان کرد: شبکه آبیاری سیستم قنات می تواند به طور پایدار، امنیت غذایی و معیشت خانوارهای کشاورزان را فراهم و تأمین دائمی آب را از منبع قابل اتکای آبیاری به ارمغان آورد.

وی افزود: شهرستان سپیدان با اقلیم سرد و خشک دارای بیش از 45رشته قنات است که 29 رشته آن فعال است؛ این شهرستان در 75 کیلومتری شمال غرب شیراز موقعیت دارد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26943

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *