هرم سنی و دانشی در بخش کشاورزی با پیشرفت‌های تکنولوژی تناسب ندارد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: هرم سنی و دانشی در بخش کشاورزی متناسب با پیشرفت های

 

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، محمد مهدی قاسمی روز سه شنبه یکم مهرماه در آیین افتتاح اولین هنرستان دخترانه کشاورزی استان فارس ابراز کرد: تمرکز فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تربیت کشاورزان آینده که مهارت کافی را در بحث کشاورزی داشته باشند در دوره های هنرستانی و مهارت آموزی کشاورزان است.

وی افزود: زنان می توانند نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند با توجه به اینکه از دیرباز هم زنان در کنار مردان در بخش های کشاورزی فعالیت می کردند.

قاسمی تصریح کرد: صندوق خرد زنان در کمک به کسانی که سایر مهارت لازم را برای  فعالیت های کشاورزی پیدا کردند ایجاد شده است تا بتوانند حمایت های موثر را از مشاغل کشاورزی آینده که به وسیله همین هنرستان های مهارت آموزی شکل می گیرد داشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه آموزش دیدگان هنرستان های کشاورزی، توانسته اند نقش آفرینی ویژه ای در ادامه داشته باشند، افزود: این تجربه قبلا در کشور بوده است خوشبختانه از نو تمرکز فعالیت های کشاورزی در کنار آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای به همین سمت آمده است و امیدواریم بتوانیم تربیت کننده کشاورزان ماهر آینده و آشنا با علم روز باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در استان فارس دو هنرستان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، گفت : هنرستان علی آباد کمین آباد با امکانات بسیار ویژه ای از گذشته وجود داشته و خیلی از مدیرانی که اکنون در عرصه کشاورزی فعالیت می کنند از همان هنرستان به نوعی آموزش های مهارتی کافی را دیدند و  امروز هم هنرستان دخترانه فدک است افتتاح شد.

قاسمی افزود: با توجه به تمرکز استان فارس به مباحث فرآوری و با توجه به اینکه نقش تولید مواد خام حدود 10درصد محصولات کشاورزی کشور را دارد در این هنرستان بیشتر رشته های صنایع غذایی است.

آموزش کشاورزان آینده از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: طرح تربیت و آموزش کشاورزان آینده با تاکید وزیر جهادکشاورزی جزو اولویت های این وزارتخانه است.

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی در استان فارس، ارکیده حیدر نژاد در آیین افتتاح ۱۶ هنرستان جدید فنی و حرفه ای و کار دانش کشاورزی و شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹، در ۲۴ هنرستان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: قدم اول در مسیر تحقق این طرح، ورود همین نوجوانان به عرصه کشاورزی و آموزش های باکیفیت است.

وی افزود: تولید همراه با آموزش و اتصال این نوجوانان به اشتغال زنجیره تولید با همکاری وزارت آموزش و پرورش جزو اهداف اصلی ماست.

حیدرنژاد با اشاره به اینکه هرم نیروی انسانی و سن و سواد بهره برداران بخش کشاورزی نامتوازن شده است، ابراز کرد: در هدف گذاری وزارت جهادکشاورزی و تا پایان برنامه هفتم افزایش تعداد هنرستان های وابسته به بخش کشاورزی به ۵۰ هنرستان قرار دارد.

به گفته وی؛ در حال حاضر ۳۲ هزار دانش آموز رشته کشاورزی داریم که1.3 درصد از کل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه است که این جمعیت تا پایان برنامه هفتم به چهار درصد خواهد رسید.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف این موسسه توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در این راستا این نهاد حاکمیتی در سیاست گذاری و تربیت نیروهای انسانی کارآمد به منظور برآوردن نیازهای بخش کشاورزی  برنامه ریزی و نقش آفرینی می کند.

حیدرنژاد با اشاره به اینکه گام اول در راستای تربیت کشاورزان را  نوجوانان و جوانان علاقه مندی می دانیم که به هنرستان های کشاورزی ورود می کنند، افزود: آموزش همراه با تولید یکی از مهمترین برنامه های ما است که به طور جدی در این هنرستان ها پیگیری کنیم چرا که ما می خواهیم مهارت های لازم را کسب کنند و با زنجیره تولید و زنجیره ارزش در حین آموزش کاملا آشنا شوند.

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=5339

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *