پرورش ماهی سی باس آسیایی در استان فارس

به گزارش روابط عمومی مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی افزود: سی بس آسیایی با نام علمی  Lates calcariferجزء ماهیان خلیج فارس و دریایی عمان به خصوص سواحل جنوب شرقی ایران می باشد و در زمره ماهیان مهم پرورشی در کشورهای آسیای جنوب شرقی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در راستای تنوع بخشی گونه های آبزی پروری و رفع چالش شوری آب یکی از مزارع استان فارس با شوری 4 گرم در لیتر و افزایش EC به 9500 میکروموس بر سانتی متر، در سال جاری تعداد 5400 قطعه ماهی سی باس آسیایی با وزن اولیه 42 گرم ذخیره سازی شد که پس از 90 روز پرورش با میانگین دمای 27 درجه سانتی گراد  و میانگین  وزن 463 گرم با ضریب بازماندگی 78 در صد به میزان 950 کیلوگرم به بهره برداری  رسید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امکان نگهداری این گونه در جنوب استان بررسی و تا دامنه دمایی 15 درجه سانتی گراد بدون تلفات قابل نگهداری و پرورش  است ولی با کاهش دما به 13 درجه مقداری تلفات در استخر خاکی مشاهده شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با وجود آب های نامتعارف در استان فارس و امکان توسعه آبزی پروری با گونه هایی یوری هالین که قابلیت سازگاری با آب هایی با دامنه شوری  4 تا 10 گرم در لیتر دارند گونه سی باس قابل بررسی و اجرا خواهد داشت.

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=5959

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *