صدور 620 موافقت اصولی در سال جاری در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید عبداله جزایری، افزود: در واقع به دلیل ارزان بودن مواد خام محصولات کشاورزی و ارزبری کمتر صنایع تبدیلی و غذایی، ایجاد این واحد ها موجب چند برابر شدن ارزش افزوده محصولات کشاورزی می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش ارزش افزوده علاوه بر توانمندی کشور به طور غیر مستقیم، کشاورزان را برای توسعه بخش کشاورزی بهره‌مند می‌کند و در دراز مدت منافع آن‌ها را تثبیت و تداوم می‌بخشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی و اقدامات پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند و با توجه به این که بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی‌، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت، ضایع شده و از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی‌، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد .

جزایری تصریح کرد: در پنج ماهه اول سال جاری بیش از 620 موافقت اصولی در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی صادر گردیده است که در صورت به بهره برداری رسیدن این واحدها بالغ بر 2 میلیون تن جذب ماده خام و 6/1 میلیون تن ظرفیت جدید با اشتغال 9000 نفر ایجاد خواهد گردید.

وی با اشاره به اینکه تعداد 63 فقره جواز تاسیس توسط این  مدیریت صادر گردیده است، اظهار کرد: همچنین تعداد 25 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است که دارای ظرفیت بیش از 74 هزار تن بوده و جذب ماده خام نیز 100 هزار تن صورت گرفته است و این واحد ها در شهرستان های قیروکارزین، فسا، کوار، پاسارگاد، گراش، فیروزآباد، کوار، جهرم، خفر، مرودشت، شیراز،  خرامه، داراب و استهبان بوده است.

جزایری ابراز کرد: این طرح ها شامل: انواع بسته بندی میوه، عسل، برنج، زعفران، پودر ریشه شیرین بیان، ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی در سردخانه دو مداره، خیار شور، غیر کنسروی و خوراک آماده می باشد.

وی یادآور شد: با راه اندازی این صنایع تولیدی، بیش از 262 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و میزان کاهش ضایعات بخش کشاورزی نیز از ابتدا تا این تاریخ به بیش از 11 هزار تن و همچنین میزان سرمایه گذاری در این واحد ها مجموعا به بیش از 1332میلیارد ریال خواهد رسید.

جزایری گفت: به طور کلی کشور ما از فرصت ها و ظرفیت های بالقوه‌ای در صنعت غذا برخوردار است که نگاه به همین مزیت‌ها و سیاست گذاری مناسب، ظرفیت توسعه صادرات را در این بخش فراهم می نماید و همچنین بایستی روند تولید و عرضه محصولات غذایی با نشان «حلال» در کشور گسترش یابد چرا که تولید این محصولات راهی نوین برای صدور این محصولات به بخشی از بازارهای هدف است.

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=6447

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *