معیار 1 : رهبری
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ رﻫﺒﺮاﻧﻲ دارﻧﺪ ﻛﻪ آﻳﻨﺪه را ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺸﻴﺪه، ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ و ﻫﻤﻮاره ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮ ﺑﺮاي ارزش ﻫﺎ و اﺧﻼق ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﻳﻔﺎي ﻧﻘﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .آﻧﻬﺎ اﻟﻬﺎم ﺑﺨﺶ و اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ و ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮاي ﺣﺼﻮل اﻃﻤﻴﻨﺎن از ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪاوم، ﻣﻘﺘﻀﻴﺎت آﻳﻨﺪه را ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻛﺮده ، عکس العمل نشان می دهند.
معیار 2: استراتژی
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺧﻮد را از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺪوﻳﻦ و اﺟﺮاي اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، اﻫﺪاف ﻛﻼن اﻫﺪاف ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ، ﻣﺪلﻫﺎي ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر، ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻫﺎ ، اﻗﺪاﻣﺎت ، ﭘﺮوژه ﻫﺎ و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋي را ﻧﻴﺰ ﺗﻮﺳﻌﻪ داده، ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ و ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ دﻫﻨﺪ .
معیار 3: کارکنان
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺧﻮد را ارج ﻣﻲ ﻧﻬﻨﺪ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ را اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻃﺮﻓﻴﻦ از ﻃﺮﻳﻖ ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ اﻫﺪاف ﻓﺮدي و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻴﺴﺮ ﺷﻮد .اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻗﺎدر ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﺧﻮد در راﺳﺘﺎي ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎ، ﺗﺮوﻳﺞ ﻋﺪاﻟﺖ و ﺑﺮاﺑﺮي ، ﺑﺮﻗﺮاري ارﺗﺒﺎط، ﺗﺸﻮﻳﻖ، ﻗﺪرداﻧﻲ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﻲﭘﺮدازﻧﺪ ﺗﺎ در آﻧﻬﺎ اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه و ﺗﻌﻬﺪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ .
معیار 4: همکاری و منابع
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻫﻤﻜﺎري ﻫﺎي ﺑﻴﺮوﻧﻲ و ﻣﻨﺎﺑﻊ دروﻧﻲ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ از اﺳﺘﺮاﺗﮋي و اﺟﺮاي اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ می ﻛﻨﻨﺪ .اﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎي زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﺎﺷﻲ از برقراری ﻫﻤﻜﺎريﻫﺎ و ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻤﻴﻨﺎنﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ .
معیار 5: فرآیند ها، ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ را مدیریت کرده، بهبود می بخشند. این سازمان ها در طراحی، تولید و تحویل ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ، ﺧﻠﻖ ارزش ﻓﺰاﻳﻨﺪه ﺑﺮاي ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﺳﺎﻳﺮ ذي ﻧﻔﻌﺎن را همواره مد نظر دارند و مدل کسب وکار خود را با در نظر گرفتن ارزش پیشنهادی توسعه داده و اجرا می کنند.
معیار 6: نتایج مشتریان
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪاي ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ، از ﭘﺎﻳﺪاري اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ . آن ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اي از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮدي ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎري ﺳﺎزي ﻣﻮﻓﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋي و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ .
معیار 7 : نتایج کارکنان
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪاي ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻛﺎرﻛﻨﺎن را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود، دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و از ﭘﺎﻳﺪاري ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ.آن ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اي ﺷﺎﺧﺺ از ﻫﺎي ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮدي ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎري ﺳﺎزي اﺳﺘﺮاﺗﮋی و برنامه های مبتنی بر نیاز ها و اﻧﺘﻈﺎرات ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﺳﺘﻔﺎده میﻛﻨﻨﺪ .
معیار 8: نتایج جامعه
ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪاي ﻛﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮآورده ﻛﺮده ﻳﺎ از آن ﻓﺮاﺗﺮ ﻣﻲرود، دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ و از ﭘﺎﻳﺪاري ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ. آن ﻫﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اي از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﺑﺮداﺷﺘﻲ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻠﻜﺮدي ﻣﺮﺗﺒﻂ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزﻳﺎﺑﻲ ﺟﺎري ﺳﺎزي موفق اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻣﺒﺘﻨﻲ برنیازها و اﻧﺘﻈﺎرات ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده میﻛﻨﻨﺪ .
معیار 9 : نتایج سازمانی
سازمان های متعالی به نتایج برجسته ای که انتظارات سازمان ، نهادهای بالادست، سهامداران و مدیران را برآورده کرده و یا از آن فراتر می رود، دست می یابند و از پایداری این نتایج اطمینان می یابند. معیار نتایج سازمانی نشان می دهد که سازمان های متعالی در ارتباط با جاری سازی موفق استراتژی ، برنامه ها و اجرای فرآیند ها ، به چه دستاورد ها و نتایجی دست یافته اند.