جزیره ای عمل کردن در عرصه اقتصاد کشاورزی معنا ندارد

 

 

 

استاندار فارس در جلسه شوری کشاورزی استان مطرح کرد:

محدودیت کشت برنج بدون پیشنهاد جایگزین نمی شود.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس :سند توسعه شیلات و افزایش پرورش آبزیان، تهیه سند راهبردی مشترک در حوزه آب، ضرورت نصب کنتورهای حجمی و رفع هزینه های آن از محل صندوق توسعه ملی و حمایت از اتحادیه های دامداری از جمله محورهای جلسه روز گذشته شورای کشاورزی استان بود.

همچنین در این جلسه که با حضور تبادار استاندار فارس، خادم عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس و مجموعه جهادکشاورزی استان برگزار شد، بر ضرورت عملیاتی شدن طرح ها و پیشنهادات این شورا و در نظر گرفتن رویکردی جامع در عرصه کشاورزی تاکید گردید .

استاندار فارس با اشاره به اینکه مدیریت بحران آب در ابعاد مختلف باید در دستور کار باشد، عنوان کرد: مدیریت کاشت، داشت و برداشت در ابعاد مختلف جایگاه دارد و عدم کشت برخی محصولات مانند برنج را بدون در نظر گرفتن هیچ جایگزینی نمی توان تجویز کرد.

اسماعیل تبادار ضمن بیان نگاه جامع به اقتصاد کشاورزی گفت: پهنه بندی و نگاه جامع به کشت موضوعی است که برای کشت جایگزین باید در نظر گرفت؛ چرا که نمی توان نسخه واحدی برای همه مناطق تجویز کرد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه ها زمانی اصالت دارد که عملیاتی شود و هر برنامه ای باید پشتوانه عملیاتی داشته باشد و صرفا” در حد تئوری باقی نماند.

تبادار با اشاره به ظرفیت های موجود برای تولید شیلات ابراز کرد: قبل از نگاه تهاجمی در سند توسعه شیلات باید دید که این برنامه ها براساس ظرفیت موجود بوده است یا نه .

استاندار فارس درخصوص پرورش زالو با شیوه خانگی گفت: باید بررسی شود که چه موانعی باعث شده تا سالن کوچکی برای پرورش زالو در سال های گذشته در نظر گرفته نشود، اما امسال می خواهیم آن را انجام دهیم.

 

استاندار فارس با بیان اینکه سند راهبردی نگاه مشترک آب صنعت، کشاورزی و منطقه ای را شامل می شود ابراز کرد: این سند به عنوان یک راهبرد در شورای کشاورزی تکمیل و به عنوان مبنای کار در نظر گرفته می شود .

به گفته تبادار در حالی بارها به فرآوری و پرهیز از خام فروشی پرداخته شده که جزیره ای عمل کردن در عرصه اقتصاد کشاورزی معنا ندارد و از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت برای بسته بندی محصولات کشاورزی باید در کنار جهاد باشد و به عنوان تصمیم سازی مشترک در دستور کار قرار گیرد.

 

استاندار فارس تاکید کرد: باید کنتورهای حجمی به عنوان یکی از ضرورت در دستور کار قرار گیرد و با این رویه مولفه ظرفیت و برداشت کشاورز مشخص می شود.  همچنین کشاورز باید بتواند محصولات خود را مستقیم عرضه کند و واسطه ها که به قیمت کمتر محصول را خریداری می کنند برداشته شوند.

 

در ادامه این جلسه نماینده  مردم شهرستان سپیدان درمجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه گزارش و پیشنهادات جلسه شورای کشاورزی باید به برنامه تبدیل شود، تصریح کرد: در صورتی که هدف  دستیابی به توسعه باشد، ارائه گزارش ها ارزش دارد و علاوه بر این برنامه هایی ارائه شود که منطبق بر قانون و قابل دستیابی باشد.

سید علاءالدین خادم با بیان لازمه  ارتقای شیلات به اداره کل عنوان کرد: این ظرفیت در استان وجود دارد که مجموعه شیلات از مدیریت به اداره کل تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه بین درآمد و هزینه به ویژه در دامداری و شیر تفاوت زیادی است، خاطر نشان کرد: در این زمینه باید اتحادیه ها تقویت و وضع آنها بررسی شود.

خادم در ادامه  با اشاره به واقعیت بحران آب به چند مولفه از جمله کنتور حجمی اشاره و افزود: دولت موظف است بحث کنتورهای حجمی را دنبال کند و مشکل مالی در این زمینه یک بار به صورت اجماعی در تهران بررسی و از محل صندوق توسعه برای همیشه برطرف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی همچنین به کار گروه سازش با کم آبی اشاره و عنوان کرد: پیشنهاد براین است که بر روی این موضوع کار شود و این آمادگی وجود دارد که برای فارس انجام شود منتهی هنوز برنامه پیشنهادی استان به دست ما نرسیده است .

 

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن تبریک روز جهادکشاورزی گفت: مصوبه سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در حالی است که ظرفیت تولیدی و صنایع موجود در تمامی شهرستان ها و صنایع مورد نیاز برحسب تولید هم بررسی شده که این سند بر مبنای آن ارائه شده است. محمد مهدی قاسمی  با تاکید بر حمایت از صنایع تبدیلی عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی مانند صنعت معدن باید از این موضوع حمایت کند، چرا که صنایع تبدیلی ارزش افزوده، اشتغال وجلوگیری از خام فروشی را به همراه دارد.

 

در ادامه مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به تهیه سند توسعه شیلات بیان کرد: پیش نویس این سند در جلسه کار گروه اقتصادی تهیه و طرح های استان های مختلف همچون گیلان، کرمانشاه و … را بررسی کردیم و بعد از جلسات متعدد طرح آماده شده است و در صورتی که ملزومات آن محقق شود به راحتی می توان برنامه ها را اجرا کرد.

وی افزود : در سند قبلی پیش بینی در سند قبلی پیش بینی تولید 11 هزار و 850 تن آبزیان داشتیم که در سند جدید پیش بینی 27 هزار تن آبزی را داریم.

فلاحی یاد آور شد: وضع موجود تولید 9 هزار و 990 تن انواع آبزیان است که مقام هفتم ماهی سردابی و رتبه ششم محصولات شیلاتی در استان ها غیر ساحلی را داریم .

وی سرانه مصرف ماهی در استان فارس را 4/9 و نزدیک به سرانه مصرفی کشور بیان کرد و افزود: با این وجود با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی داریم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی فارس چشم انداز سند توسعه شیلات را رسیدن به رتبه چهارم ماهی سردابی در کشور، رتبه سوم استحصال خاویار و تولید گوشت ماهی خاویار در کشور، تولید اختصاصی میگو و زالو و افزایش سرانه مصرف به 5/11 کیلو گرم در طی 4 سال بیان کرد.

فلاحی ادامه داد: تا سال 1400 پیش بینی تولید 20 هزار تن ماهی سردابی را داریم.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=947

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *