برداشت اولین بار دانه روغنی کاملینا در شهرستان پاسارگاد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد از برداشت دانه های روغنی کاملیا در شهرستان پاسارگاد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد، یحیی مرادی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به شرایط کم آبی و نیاز به تغییر الگوی کشت و برنامه‌ریزی وزارتخانه برای خود اتکایی تولید روغن، برای اولین بار کشت الگویی گیاه کاملیا در سطح 90 هکتار به صورت دیم انجام شد.

مرادی با اشاره به برتری کشت این گیاه روغنی اظهار کرد: گیاه روغنی کاملینا به دلیل نیاز‌های حداقلی آن به آب و کود و چرخه عمر کوتاه‌تر نسبت به دیگر گیاهان دانه روغنی مرسوم مانند کلزا، سویا، آفتابگردان، درصد بالای اسید‌های چرب امگا ۳، مقاومت فوق‌العاده آن به خشکی و سرمای بهاره و خوش خوراک بودن به عنوان علوفه دام در زراعت زمستانی مورد توجه است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کاشت گونه‌های جدید دانه‌های روغنی مثل کاملینا در مناطق کم آب، موجب کاهش اثرات خشکسالی و بهبود درآمد کشاورزان شده و با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری، میزان عملکرد این گیاه به 1 تن در هر هکتار رسیده است.

او در ادامه افزود: دانه روغنی کاملینا از با کیفیت‌ترین دانه‌های روغنی و دارای ویتامین‌های اُمگا ۳، ۶ و ۹ و آنتی اکسیدان است و اکنون باقیمت تضمینی هر کیلو ۲۵ هزارو ۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=9878

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *