به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ابوالفضل زمانی‌فرد با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ تابع اقلیم که به نوعی سازگاری با اقلیم و خواستگاه اولیه آن استان فارس است، گفت: این روش نوین کشت از اهداف ترسیم شده وزارت جهاد کشاورزی در نقاط مختلف کشور قرار گرفته است.

وی افزود: این نوع کشت یکی از روش‌های نوین برای تولید محصول است که با توسعه این الگوی کشاورزی به میزان قابل توجهی در حفظ منابع پایه، کاهش هزینه اولیه زیرساخت و هزینه تولید و افزایش بهروری موثر خواهد شد.

زمانی افزایش بهروری را یک راهبرد ملی در تمامی زمینه‌ها به ویژه بخش کشاورزی معرفی و اظهار کرد: در فرآیند کشت گلخانه‌ای تابع اقلیم با هدف ایجاد شرایط دمایی بهینه برای تولید محصول برنامه‌ریزی شده است که با اجرایی شدن آن مبتنی بر ملاحظات بومی به میزان قابل توجهی در مدیریت هزینه‌ها و بکارگیری منابع مانند آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در رابطه با شیوه دستیابی به دمای مناسب رشد محصول در گلخانه های تابع اقلیم، گفت: در این الگوی تولید هیچگونه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استفاده نمی‌شود بلکه با اجرای سازه‌های سبک و پوشش‌ گلخانه‌ای مقاوم تلاش می‌شود تا شرایط مناسب آب و هوایی را با هزینه‌ای به مراتب کمتر و سریع‌تر از گلخانه‌های صنعتی تامین شود.

زمانی با تاکید بر اینکه دستیابی به تولید با این روش می‌تواند در سلامت محصول نهایی موثر باشد، افزود: کاهش تبخیر و تنش‌ آب و تشعشع مضر نوری، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش اضافی، کنترل سرعت باد، افزایش کارایی مصرف عناصر غذایی، طول دوره رشد گیاه و بهره‌وری از مزیت‌های کشت تابع اقلیم است که می‌تواند به بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی منتج شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در کشت تابع اقلیم امکان کشاورزی در برخی از ماه‌های سال فراهم می‌شود، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت اقلیم هر منطقه و با کنترل چندین عامل محیطی می‌تواند فرآیند تولید در تمامی فصول سال تداوم یابد که این موضوع زمینه لازم را برای تنظیم بازار برخی از اقلام مورد نیاز مصرفی مانند گوجه فرنگی فراهم خواهد کرد.

وی به برخی از پروژه‌های در دست بهره‌برداری کشت تابع اقلیم استان فارس اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت گلخانه‌ای این شیوه کشاورزی در بسیاری از شهرستان‌ها مانند شیراز، مرودشت، زرقان، فسا، لامرد و ارسنجان در تولید محصولات گوجه فرنگی، خیار سبز و آلوئه‌ورا هم‌اکنون انجام می‌شود که به دلیل مزیت‌های نسبی گفته شده همچنان مورد استقبال کشاورزان در این زمینه بوده و میزان آن رو به افزایش است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، یکی از اهداف کلیدی برنامه هفتم توسعه را توسعه گلخانه‌ها عنوان کرد و گفت: هدف‌گذاری در این الگو منطبق بر برنامه‌های بالادستی است که علاوه بر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، باعث افزایش درآمد بهره‌بردار و امکان صادرات و ارزآوری خواهد شد و به همین دلیل ضرورت دارد مورد اهتمام و حمایت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باشد.